UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

مجمع جهانی اقتصاد: ۲۵۷ سال زمان نیاز است تا دستمزد زنان با مردان برابر شود

مجمع جهانی اقتصاد: ۲۵۷ سال زمان نیاز است تا دستمزد زنان با مردان برابر شود

زنان برای دریافت دستمزد برابر با مردان باید مدتی را منتظر بمانند، تقریبا تا سال ۲۲۷۷ یعنی ۲۵۷ سال دیگر.

طبق گزارش جهانی شکاف جنسیتی که توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه می‌شود، کشورهای ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و نیکاراگوئه کمترین شکاف جنسیتی را دارند.

این گزارش با در نظر گرفتن چهار معیار اقتصاد، سیاست، آموزش و بهداشت تهیه شده است. مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته اعلام کرده بود که زنان ۲۰۲ سال دیگر به برابری دستمزد با مردان می‌رسند اما این سازمان در جدیدترین برآورد خود تحقق برابری دستمزد بین زنان و مردان را تا ۲۵۷ سال دیگر تخمین زده‌ است.

اما در بخش توانمندسازی سیاسی در سطح جهان، شکاف جنسیتی کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا ۹۵ سال دیگر این شکاف جنسیتی به‌طور کامل پر شود. در حوزه آموزشی این شکاف کمتر است به‌طوریکه ۱۲ سال زمان برای برطرف شدن این شکاف زمان نیاز است.

در مجموع مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی کرده است تا ۹۹.۵ سال دیگر شکاف جنسیتی می‌تواند از بین برود. طبق این گزارش، سهم زنان در پست‌‌های وزارتی تنها ۲۱ درصد است و زنان تنها ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان را در دنیا در اختیار دارند.

ایسلند برای یازدهمین سال پیاپی به‌عنوان بهترین کشور در برابری جنسیتی رتبه‌بندی شده است. از سوی دیگر سوریه، پاکستان، عراق و یمن در این فهرست، پایین‌ترین رتبه‌ها را دارند.

ایالات متحده آمریکا نسبت به سال گذشته در حوزه برابری جنسیتی دو رتبه سقوط کرد و به رتبه ۵۳ در این فهرست رسید.

ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

از سوی دیگر ایران نیز جزو ۱۰ کشور انتهایی این فهرست است و در میان ۱۵۳ کشور در رتبه ۱۴۸ قرار گرفته است. ایران در بین ۱۹ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه شانزدهم را دارد در حالیکه اسرائیل در این فهرست در صدر است. اسرائیل در سطح جهان رتبه ۶۴ را دارد. امارات عربی متحده نیز در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه دوم را در اختیار دارد با این حال رتبه جهانی این کشور ۱۲۰ است.

در حالی ایران در آخرین گزارش شکاف جنسیتی در رتبه ۱۴۸ قرار گرفته که این کشور در نخستین ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۶ رتبه ۱۰۸ را در اختیار داشت. طبق جدیدترین گزارش این مجمع، ایران در بخش فرصت‌ها و مشارکت اقتصادی رتبه ۱۴۷ را در اختیار دارد. این کشور در حوزه آموزشی از نظر برابری جنسیتی رتبه ۱۱۸ را دارد. در حوزه بهداشت رتبه ایران ۱۳۰ و در حوزه توانمندسازی سیاسی ۱۴۵ است.

منبع: یورونیوز

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: