UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

همه ما مهاجر هستیم، بجز بومیان اولیه

همه ما مهاجر هستیم، بجز بومیان اولیه

میشل زیلیو  |    برگردان پروین اشرفی

[penci_blockquote style=”style-3″ align=”none” author=”میشل زیلیو”]نظر سنجی جدید می‌گوید علیرغم دغدغه هایی مبنی بر اینکه مقوله مهاجرت یک موضوع انتخاباتی خواهد بود، شهروندان کانادا به حمایت خود از مسئله مهاجرت ادامه می‌دهند. [/penci_blockquote]

علیرغم تلاشی که برخی از احزاب سیاسی نمودند تا موضوع مهاجرت و پناهندگان را به مسئله سیاسی تفرقه‌انگیزی در طول کمپین های انتخاباتی اخیر تبدیل کنند، یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که شهروندان کانادا، به مثابه یک کل، به حمایت خود از تعداد مهاجرینی که به کشور وارد میشوند و مزیت‌هایی که تازه واردین برای اقتصاد اینجا با خود به همراه می‌آورند، همچنان ادامه می‌دهند.

نظرسنجی‌ای که انستیتوی Environics در اختیار گلوب اند میل قرار داد، در آخرین هفته کمپین‌های انتخاباتی اخیر صورت گرفت و از شهروندان کانادا سئوال شد که مهم‌ترین موضوعی که کشور با آن روبروست را شناسایی کنند. در مقایسه با ۲۴ درصد پاسخ‌های مربوط به تغییرات محیط زیستی و ۲۲ درصد مربوط به مسائل اقتصادی، فقط ۲ درصد از پاسخ‌گویان گفتند که مسئله مهاجرت مهم‌ترین معضل می‌باشد.

کیت نیومن، عضو ارشد انستیتوی Environics می‌گوید به نظر میرسد که موج اخیر سرازیر شدن پناهجویان به مرز زمینی کانادا – ایالات متحده، ظهور حزب مردم که مخالف چندفرهنگ‌گرایی‌ست و افزایش دشمنی نسبت به مهاجران در سرتاسر دنیا، تأثیری در نظر شهروندان کانادا نسبت به مسئله مهاجرت نداشته است.

آقای نیومن گفت “این موضوع باندازه کافی مهم نبود که به مسئله‌ای در انتخابات اخیر تبدیل شود. روند داده‌هایمان نشان میدهد که حساسیت عموم مردم نسبت به مهاجران و پناهندگان در چند سال اخیر بطور چشمگیری ثابت باقی مانده است، و علیرغم آنچه که در کانادا و خارج از آن در حال رخ دادن است، نه تنها رشد نکرده است، بلکه مردم را به این فکر وامی‌دارد که این حساسیت در حال کاهش است.”

این نظرسنجی نشان میدهد ۶۳ درصد از پاسخگویان با این برداشت که تعداد مهاجر در کانادا زیاده از حد است، مخالف بودند، در حالیکه ۳۴ درصد با زیاده از حد بودن تعداد تازه واردین موافق بودند و ۴ درصد هم در این مورد نظری نداشتند. با این وجود، بنا بر بسیاری از سئوالات مطروحه در این نظرسنجی، پاسخ‌گویان بیشتر در راستای خطوط احزاب تقسیم شده بودند.

پشتیبانان حزب ان دی پی، بیشترین تعداد حامیان سطح کنونی مهاجرت در کانادا را دارا بودند. ۷۶ درصد آنها می‌گویند با این مسئله که تعداد تازه واردین زیاده از حد است، مخالف اند، در حالیکه تعداد مخالفین با این مسئله در حزب لیبرال ۷۴ درصد، در حزب سبز ۶۹ درصد، در بلوک کبکوآ ۶۴ درصد، و در حزب محافظه کار ۴۵ درصد می‌باشد. اکثریت پاسخگویان محافظه کار، یعنی ۵۱ درصد – با این مسئله توافق داشتند که سطح تعداد مهاجران در کانادا زیاده از حد بالاست.

آقای نیومن گفت “من فکر می‌کنم آنهایی که با موضوع مهاجرت راحت نیستند، و آنهایی که ممکن است توجه خاصی هم به مسئله تغییرات اقلیمی و برخی از مسائل دیگر نداشته باشند، از جمله کسانی هستند که به طرف حزب محافظه‌کار گرایش پیدا کرده‌اند….. حزب محافظه‌کار این پایگاه سیاسی و اقتصادی محافظه کار را بخود جلب نموده است.”

وقتی که پرسیده شد آیا مهاجرت برای اقتصاد کانادا خوب است، پاسخگویان محافظه‌کار جزو کمترین حامیان آن بودند . فقط ۶۸ درصد آنها با این بیانیه موافق بودند، در مقایسه با ۸۹ درصد پاسخگویان ان دی پی، ۸۲ درصد سبزها و ۷۷ درصد از حامیان بلوک کبکوآ.

اگرچه پلاتفورم محافظه‌کاران شامل برنامه‌هایی برای افزایش اقتصاد مهاجرتی بود، اما این موضوع در تبلیغات انتخاباتی حزب برجسته نشد. آندرو شیر رهبر حزب هم تا آخرین هفته‌ها منتظر ماند تا به شهر کوچک مرزی کبک، سن-برنارد-د لاکول، جائی‌که از سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۲ هزار نفر پناهجو از آن عبور کردند، سفر کند و برنامه حزب خود را در همکاری با ایالات متحده برای پایان بخشیدن به مسئله عبور، روشن سازد.

آقای نیومن گفت که موضوع مرز برای آقای شیر، موضوع مخاطره‌انگیزی نبود که در دوره کمپین انتخاباتی‌اش آنرا دنبال کند.

آقای نیومن گفت “صحبت در مورد امن ساختن مرزها و مدیریت آن که یک موضوع کاملا مرتبط با ایمنی است، با اینکه سئوال شود کی و چند نفر مهاجر باید بیایند، فرق دارد.”

او گفت حزب ماکسیم برنیز، یعنی حزب مردم کانادا تنها حزبی بود که بر علیه حجم وسیع مهاجرت موضع گرفت و کمپین خود را بر روی این موضوع متمرکز نمود.

این نظر سنجی از طریق مصاحبه تلفنی با ۲۰۰۸ شهروند کانادا در طول هفتم الی بیستم اکتبر صورت گرفت. ضریب خطا در نقطه بعلاوه یا منهای ۲/۲ درصد می‌باشد، ۱۹ بار از ۲۰ بار. این نظرسنجی بخشی از برنامه پژوهش در افکار عمومی Focus Canada توسط انستیتوی Environics می باشد که از سال ۱۹۷۶ تاکنون در میان موضوع‌های مختلف، به نگرش شهروندان کانادا به مهاجرت و پناهندگان نیز پرداخته است.

منبع : گلوب‌اند‌میل www.theglobeanmail.com

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: