UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

سیاست مشترک آمریکا-اسرائیل برای نابودی غزه

سیاست مشترک آمریکا-اسرائیل برای نابودی غزه

 

میشل چوسودوفسکی (Michel Chossudovsky)

برگردان: عباس شکری

 

بسیارند کسانی که به چرایی ناگهانی جنگ اسرائیل و حماس در باریکه‌ی غزه می‌اندیشند. اگر قرار است به پاسخی درخور و به‌دوراز داوری‌های شخصی دست بیابیم، باید آنچه می‌گوییم را بر شانه‌های اسناد و مدارکی بنشانیم که جای تردید نداشته باشند. مجله پژوهش‌های بین‌المللی در جستار کوتاهی که روز دوشنبه سیزده نوامبر ۲۰۲۳ منتشر کرده است، برای ادعای تیتری که بر جستار خود گذاشته، لینک ویدئو و پیمان‌نامه‌های پنهانی آمریکا و اسرائیل را پیوست کرده است. این نشریه می‌پرسد:

آیا اسرائیل، غزه را برای کنترل مهم‌ترین خط کشتیرانی جهان ویران می‌کند؟ منظور از خط کشتیرانی هم کانال بن گوریون (Ben Gurion Canal) است که شرق مدیترانه را به خلیج عقبه (Gulf of Aqaba) متصل می‌کند.

پاسخ این پرسش نیاز به تحلیل ژئوپلیتیک دقیق و مستند شده دارد که ریچارد مدهرست (Richard Medhurst) در این جستار دررابطه‌با سازه کانال بن گوریون که شرق مدیترانه را به خلیج عقبه متصل می‌کند، افشا می‌کند.

پروژه کانال بن گوریون در ابتدا یک پروژه “محرمانه” (طبقه‌بندی‌شده) ایالات متحده بود که در سال ۱۹۶۳ توسط آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور LLNG، یک اتاق فکر استراتژیک (متمرکز بر تشعشعات هسته‌ای) بر اساس قرارداد با وزارت انرژی ایالات متحده تدوین شد.

لینک آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور:

Lawrence Livermore National Laboratory

پروژه LLNG در پاسخ به ملی شدن کانال سوئز در ژوئیه ۱۹۵۶ توسط جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر (۱۹۵۶-۱۹۷۰) تدوین شد. هدف آن دور زدن کانال سوئز بود.

بر اساس سند “طبقه‌بندی‌شده” تهیه شده توسط LLNG (1963) به نقل از Business Insider، ژوئیه ۲۰۲۳، این پروژه پنهانی یک برنامه استراتژیک پیش بینی شده بود:

چگونه این پیش‌بینی انجام خواهد شد؟ “با راه‌اندازی کانال جایگزینِ سوئز از طریق اسرائیل با استفاده از ۵۲۰ بمب هسته‌ای.”

این طرح شامل استفاده از ۵۲۰ انفجار هسته‌ای مدفون برای کمک به فرآیند حفاری از طریق تپه‌های صحرای نقف بود. این سند در سال ۱۹۹۳ از طبقه‌بندی خارج شد. من (میشل چوسودوفسکی) نتوانستم به سند LLNG “محرمانه” مراجعه کنم.

سند از طبقه‌بندی خارج شده در ویدئوی ریچارد مدهرست که لینک آن در پایان همین جستار آمده، تأیید شده است.

 

این طرح ایالات متحده که برای اولین‌بار در دهه ۱۹۶۰ با اسرائیل مذاکره شد، بسیار با رویدادهای در حال وقوع در فلسطین مرتبط است.

هدف آن دستیابی به تسلط دریایی آمریکا و اسرائیل علیه مردم خاورمیانه است.

لینک هدفمندی این قرارداد: US-Israeli Maritime Dominance

این قرارداد در چارچوب جنگ گسترده‌تر خاورمیانه به رهبری ایالات متحده است که پروژه کانال بن گوریون بخشی از دستور کار نظامی هژمونیک آمریکا است. این برنامه با “طرح محو فلسطین از نقشه” نتانیاهو مطابقت دارد. یادتان باشد که در سخنرانی سال ۲۰۲۳ نتانیاهو در سازمان ملل، عکسی که او نشان داد، خبری از فلسطین نبود و ارض موعود را فقط نشان می‌داد:

کانال بن گوریون به‌ویژه به اسرائیل و سایر کشورهای دوست این آزادی را در باج‌خواهی ناشی از دسترسی به کانال سوئز می‌دهد.

کشورهای عربی از دریای سرخ برای فشار بر اسرائیل استفاده می‌کنند و در پاسخ، اسرائیل تصمیم گرفته است که کنترل بیشتری بر دریای سرخ به دست آورد. این کشورهای آفریقایی قرابت فرهنگی و اقتصادی با کشورهای عربی دارند. یکی از اصلی‌ترین مزایای نظامی برای اسرائیل این است که گزینه‌های استراتژیک را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، زیرا کانال بن گوریون در صورت نیاز به کمک به اسرائیل، اهمیت سوئز را برای ارتش آمریکا به‌کلی از بین می‌برد.

اسرائیل قصد دارد با حذف سوئز در کریدور تجارت جهانی و انرژی و تبدیل شدن به مرکز تجارت جهانی و لجستیک انرژی، مصر را بیشتر به انزوا بکشاند.

کارشناسان بر این باورند که این وضعیت تعادل استراتژیک انرژی؛ پروژه کمربند و جاده چین در دریای مدیترانه و تنگه هرمز را که محل انتقال ۳۰ درصد انرژی جهان است، متزلزل خواهد کرد. کانال بن گوریون از حمایت مستحکم غرب برخوردار خواهد بود. (Eurasia Review این موضوع در مجله مرور امور اوراسیا، ۷ نوامبر ۲۰۲۳، تاکید شده است)

پرزیدنت بایدن به طور گسترده از نسل‌کشی به رهبری اسرائیل حمایت می‌کند. بدیهی است آنچه در خطر است، پروژه هژمونیک ایالات متحده است که برآمد اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین خود و تصاحب تمام سرزمین‌های فلسطینی است.

به گفته ایوان ریدلی:

تنها چیزی که مانع از احیای پروژه تازه اصلاح شده [کانال بن گوریون] می‌شود، حضور فلسطینی‌ها در غزه است. تا آنجا که به نتانیاهو مربوط می‌شود، آنها در مسیر پروژه قرار دارند و مزاحم آن هستند.

درحالی‌که این پروژه توسط ایالات متحده – اسرائیل همان‌طور که توسط ریچارد مدهرست تشریح شده است، در نظر گرفته شده باشد، اعتبار طرح LLNG 1963 حداقل قابل‌تردید است.

آنچه در ویدئوی مدرست فاش شده است، استراتژی نظامی-اطلاعاتی ایالات متحده برای استفاده از اسرائیل به‌عنوان یک “محور و قطب” در خاورمیانه باهدف تضمین کنترل هژمونیک بر آبراه‌های استراتژیک بین‌المللی است.

به گفته ریچارد مدهرست:

«کنترل شاهراه‌های آبی توسط آمریکا به دست‌نشاندگی اسرائیل از شهر بندری ایلات Eilat آغاز می‌شود و اگر مستقیماً از طریق غزه نباشد، کنار آن به پایان می‌رسد.»

برای دیدن ویدئویی که سند نویسندگان این جستار است می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

Click here to watch the video

———————-

توضیح‌ها:

ü     میشل چوسودوفسکی نویسنده برنده‌ی جایزه‌های زیادی است، استاد اقتصاد (بازنشسته) در دانشگاه اتاوا بوده، بنیان‌گذار و مدیر مرکز تحقیقات جهانی‌شدن (CRG)، مونترال است، ویراستار نشریه معتبر پژوهش‌های بین‌المللی (Global Research) است.

ü    این جستار توسط ریچارد مدرست و پروفسور میشل چوسودوفسکی، نوشته شده است منبع جستار بالا: ریچارد مدرست و مؤسسه پژوهش‌های بین‌المللی است. (Michel Chossudovsky, Global Research, November 10, 2023)

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

عباس شکری روزنامه نگار، نویسنده، مترجم آزاد پژوهشگر خبرگزاری نروژ و موسس نشر آفتاب در نروژ است. او دارای دکترا در رشته‌ی «ارتباطات و روزنامه نگاری» است که اینک همکاری خود را با سایت شهرگان آغاز کرده‌ و آثار او همچنین در نسخه چاپی شهرگان نیز منتشر می‌شود.

تبلیغات

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: