تفسیرِ فرمایشاتِ حجهالاسلامی که دکتر است
حجهالاسلام غلامحسین اژهای که زمانی رئیس دادگاه ویژه روحانیت و مدتی هم وزیر اطلاعات بود اینک دادستان کل کشور است. حاج آقا، دکتر هم هست و دکترای “حقوق بینالملل خصوصی” دارد. حرفهایی هم هست که در قتل پیروز دوانی و کلاً قتلهای زنجیرهای دست داشته و عیسی سحرخیز را هم گاز گرفته است. اما اتفاق است و میافتد و ربطی به بحث امروز ما ندارد.
ایشان هر از چند گاهی در یک نشست خبری شرکت میکند و در مورد مسائل روز فرمایشاتی بیان میفرماید. از آنجاییکه شما به خاطر کار و گرفتاری زیاد به آنها توجه نمیکنید. من که به جز شش روز در هفته بقیه روزهای هفته را بیکارم از فرط بیکاری فرازهایی از آخرین نشست خبری این حجهالاسلامِ دکتر را برایتان تفسیر میکنم تا حداقل برای مشتریان ستون خودم در این غروب روز “تشکر از مشتری” کاری کرده باشم:
در مورد برخورد با اشرار ایشان فرمودند: “برخورد با اشرار و یا کسانی که به اموال و نوامیس مردم تجاوز میکنند اولویت قوه قضاییه است و برخی افراد بیجهت مدعیان دروغی حقوق بشر را همراهی نکنند.”
تفسیر: در ابتداء وقتی ما این فرمایش را میخوانیم چنین به نظر میرسد که سر و ته ندارد و حیران می مانیم که آدم با سر و تهی مثل این حجهالاسلام چرا چنین حرفِ دو تیکۀ ناهمگونی میزند. اما کمی که دقت بکنیم متوجه موضوع میشویم. اشرار که اشرارند و نیازی به تفسیر ندارند. تجاوز به اموال و نوامیس مردم البته که باید الویت هر قوهای مخصوصاً قوۀ قضاییه باشد. میماند آن بخش فرمایش ایشان که فرمودهاند: “برخی افراد بیجهت مدعیان دروغی حقوق بشر را همراهی نکنند.” خب لابد هستند برخی از افراد که بی جهت مدعیان دروغی حقوق بشر را همراهی میکنند که نباید بکنند و الا اشرارند و اشرار هم کارشان تجاوز به اموال و نوامیس مردم است و برخورد با آنها هم اولویت قوۀ قضاییه خواهد شد. تمام. در این مورد هم سئوال نکنید. مسئله روشن است اگر متوجه نمیشوید خودتان خاموش هستید.
در مورد غزه ایشان فرمودند: “متاسفانه این رژیم جعلی، اشغالگر و آدمکش همچنان به جنایتهای خود و قتل زنان و کودکان بیپناه ادامه میدهد و متاسفانه مجامع بینالمللی و برخی از کشورهای عربی هیچ اقدام شایستهای را در برابر این اقدامات جنایتکارانه انجام ندادند.امیدواریم با پیروزی نهایی مقاومت، رژیم صهیونیستی و حامیان آنها به دست مردم خوب و حزبالله محاکمه و به مجازات خود برسند.”
این فرمایش، مثل سایر فرمایشات ایشان دو تیکه است. یک بخش آن، سرِ فرمایش است، و بخش دیگر تهِ فرمایش. سرِ فرمایش احتیاج به تفسیر ندارد و فقط باید ترجمه شود که ترجمۀ آن عبارت است از:
” در برابر این اقداماتِ جنایتکارانه، ما خودمان را کشتهایم از اقدامات شایسته اما بقیه دنیا و اعراب هیچ کاری نکردهاند.”
میماند ته فرمایششان که نه قابل تفسیر است و نه قابل ترجمه. قبول ندارید، بفرمایید دوباره آن را با دقت بخوانید و اگر توانستید خودتان آن را تفسیر یا ترجمه بفرمایید.
در مورد جدا سازی جنسیتی ایشان فرمودند:”ما باید از اقدام جدید شهرداری تهران در بحث تکریم بانوان حمایت کنیم. چون کرامت و راحتی زن در این است که جایی که میتواند از مرد جدا باشد، حضور پیدا کند.”
این جمله چون هزار و چهارصد سال تفسیر لازم دارد من از خیرش میگذرم.
در بخش دیگری از همین فرمایش ایشان سئوال زیر را مطرح فرمودهاند:”اگر بحث شرع را هم کنار بگذاریم، آیا برای زن جایی که مرد باشد کار کردن راحت تر است یا جایی که فقط زنان حضور داشته باشند؟”
همانطور که ملاحظه میفرمایید این فقط یک سئوال است و پاسخ میخواهد نه تفسیر. پاسخ درست را زنان میتوانند بدهند اما اگر واقعاً حجهالاسلام قبول بکند که بحث شرع را کنار بگذاریم آنوقت نه عبایی داریم و نه عمامهای و نه افراد فضولی که سرشان را بکنند در تنبان همه و زن و مرد را جدا کنند از هم.