حمله شبانه ۳۰ مامور شهرداری تهران به خانه پرویز تناولی برای تخریب آثار هنری
تخریب شگفت انگیز آثار پرویز تناولی
شب گذشته گروهی از کارکنان سازمان فرهنگی شهرداری تهران با ورود به منزل پرویز تناولی ادعا کردند که حق ماکیت این آثار را دارند و تعدای از آثار را از منزل وی خارج کردند.
پرویز تناولی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب افزود: مناقشه ما با شهرداری تهران قدمت طولانی دارد سال ۸۲ موزه آثار من در منزل خودم افتتاح شد اما همان زمان تعدادی از آثار را به موزه امام علی بردند و به دستور احمدی نژاد شهردار وقت تهران تعطیل شد.
وی ادامه داد: بعد از آن من بارها به شهرداری اعلام کردم که مبلغی را به من داده اید را حاضرم پس بدهم و بعد آثار را به من بازگردانید اما این کار صورت نگرفت تا اینکه با آغاز به کار دولت روحانی ما به دادگاه شکایت کردیم و و ارد محکمه شدیم دادگاه نیز به نفع من حکم داد و من آثار را پس گرفتم.
تناولی ادامه داد: دو هفته قبل ماموران شهرداری با مراجعه به دادگاه علیه حکم ما حکمی گرفتند و به دنبال آن شب گذشته حدود سی نفر از ماموران شهرداری به خانه من آمدند و در حالی که من خواب بودم زنگ در را زدند قفل در را شکستند و آثار را زنجیر کرده و از منزل بیرون بردند.
وی ادامه داد: بسیاری از این آثار آسیب شدید دیده و به دلیل کشیده شدن بر روی زمین صدمات زیادی خورده است ضمن آنکه قفل منزل من نیز شکسته و تعدادی از نرده ها تخریب شده و شاخه های درختان نیز شکسته است.
تناولی با اشاره به ارزش مادی ومعنوی این آثار گفت: شهرداری اعلام کرده است ۱۱ قطعه آثاری که برده شده در انبار نگه داری می شود تا تعیین تکلیف شود در حالی که پیش از این ۴۶ قطعه آثار دیگر در شهرداری بوده که معلوم نیست کجاست و هیچ فردی پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: خسارتی که به این آثار خورده بسیار زیاد است و ترمیم و اصلاح آنها حداقل دوسال طول می کشد.
تناولی ادامه داد: آثاری همچون مجموعه دیوارهای ایران، یادبودی برای فرهاد کوه کن، مجسمه شیرین و فرهاد، مجسمه فرهاد کوه کن، مجموعه قفس هیچ از جمله این آثار است.
همچنین صدرالدین ماحوزی وکیل مدافع پرویز تناولی درگفتگو با خبرنگا رایلنا با رد این مطلب گفت: بعد از ادعای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ما علیه آنها به دادگاه شکایت کردیم و دادگاه نیز حکم داد که نه تنها ۱۱اثر بلکه باید تمامی ۵۷ اثر پرویز تناولی که در شهرداری تهران است به منزل وی بازگردد و به تناولی پس داده شود.
وی ادامه داد: بعد از این حکم ما به محلی که این آثار وجود داشت رفتیم و ۱۱اثر را که در دید عموم بود را با خود بردیم و۴۶ اثر دیگر باقی مانده بود که هر چه سراغ آنها را گرفتیم گفتند مهر و موم شده و در انبار نگه داری می شود و امکان باز پس دادن آنها وجود ندارد.
ماحوزی ادامه داد: بعد از این ماجراها ما به دادگاه اعلام کردیم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری از عمل به حکم خودداری می کند شهرداری تهران نیز به حکم اعتراض کرده بود ومتاسفانه حکم برعلیه ما صادر شد.
وی با اشاره به اتفاقات شب گذشته گفت: شب گذشته آنها با بی احترامی به منزل تناولی رفتند وبه شکل نادرستی آثار را بردند مانیز به سرعت مسئله را به پلیس ۱۱۰اطلاع دادیم وگزارش پلیس را گرفته و قصد داریم همراه با گزارش اصل ماوقع به دادگاه شکایت کنیم زیرا این کار جرم است ومی توان مسبب آنان را تحت تعقیب قرار داد.
حمل آثار تناولی با جرثفیل
مجسمههای تناولی که مورد اختلاف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با این هنرمند است، به گفتهی خود تناولی با وضعی اسفناک جابهجا شد و برخی از آنها شکست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرویز تناولی، هنرمند پیشکسوت مجسمهسازی ایران و خالق مجموعه «هیچ» و «دیوارهای پرسپولیس» و رکورددار فروش آثار هنری ایرانی در حراج کریستی با فروش یک مجسمه با قیمت ۲ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار، درباره اتفاقی که عصر روز گذشته (یکشنبه ۲۵ اسفند) در خانهاش افتاد، گفت: این آثار به همراه خانه من در سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری خریداری شد تا موزهای به نام من درست شود.
وی افزود: در شروط قرارداد ذکر شده است که آثار من به شرطی فروخته میشود که در خانه من، که به شکل موزه درخواهد آمد نگهداری شوند؛ یعنی موجودیت این قرارداد منوط به ماندن آثار در خانه من است.
تناولی خاطرنشان کرد: در دوره اول ریاستجمهوری احمدینژاد به من اعلام کردند که جریان موزه منتفی است و نمیخواهند برای من موزه درست کنند. من هم گفتم مهم نیست پس قرارداد منتفی است ولی شهرداری اعلام کرد که آثار را به من پس نخواهد داد.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۸ اثر در این قرارداد حضور دارند، گفت: من در همان سال ۸۲ که گفتند موزه بیموزه، به دادگاه رفتم و بعد از شش سال توانستم خانهام را پس بگیرم. دادگاه حکم داد که خانه به من بازگردانده شود، ضمن اینکه من هم پول آثار و هم پول خانه را به شهرداری بازپس دادم.
این هنرمند پیشکسوت مجسمهسازی ایران بیان کرد: در تمام این مدت آثار در اختیار شهرداری تهران بود و من تنها توانستم که تعدادی از آثار را در موزه امامعلی (ع) ببینم و نزدیک به ۴۷ اثر نیز به هیچ عنوان رونمایی نشده و به من میگویند که آثار در جایی امن نگهداری میشوند این در حالیست که من شنیدهام که برخی آثار را فروختهاند.
وی تصریح کرد: چند ماه پیش به دادگاه رفتم تا تکلیفم مشخص شود که دیدم دادگاه حکم داده که آثار تا تعیین تکلیف نهایی در خانه من نگهداری شوند و به همین خاطر مجسمههایم را به خانهام آوردم تا عصر دیروز اتفاق عجیبی افتاد.
نگارنده کتاب «تاریخ مجسمهسازی ایران» در مورد اتفاق دیروز توضیح داد: عصر دیروز، ۲۵ اسفند من در کارگاهم خواب بودم که مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمده و با یک قفلساز در خانه من را شکسته و باز کردهاند و با وضعی اسفناک مجسمهها را بردهاند.
تناولی در پایان سخنانش گفت: من اصلا بحثم این نیست که مجسمهها تا تعیین تکلیفشان کجا باشند، بلکه حرف من این است که طرز برخورد با یک اثر هنری بسیار بد بوده و نباید اینگونه باشد که آثار را با جرثقیل جابهجا کرده و چند تا از آنها را به زمین زده و روی زمین بکشند تا آسیب ببینند. حمل این مجسهها به قدری بد بود و مجسمهها تا حدی آسیب دیدند که فکر میکنم برای ترمیم آنها بیش از یک سال و نیم وقت صرف شود.
منابع: ایلنا و ایسنا
- درباره نویسنده:
- تازهترینها:
In touch with the Iranian cultural diaspora.
Shahrgon is an online magazine for Canada’s Iranian cultural diaspora and Persian-speaking languages.
Shahrgon started working in Vancouver, Canada, in 1992 with the publication “Namai Iran” and then in the evolution of “Ayandeh” and “Shahrvand-E Vancouver,” it transformed into Shahrgon.
Shahrgon; The magazine of the Iranian cultural diaspora;
شهرگان مجلهی دیاسپورای ایران فرهنگی در ونکوور کانادا از سال ۱۹۹۲ با نشریهی «نمای ایران» آغاز بهکار کرده و سپس در فرگشتی از «آینده» و «شهروند ونکوور» به شهرگان فراروئید