انتقاد هانیه توسلی از چرخش ناگهانی کارگردان فتنه ساز
حامد کلاهداری پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ فیلم «پایان نامه» را با محوریت اتفاق های پس از انتخابات جلوی دوربین برد. فیلمی که چه در مرحله تولید و چه در اکران حاشیه های فراوان داشت.
برخی از بازیگرانی که حاضر به حضور در پایان نامه نشدند تحت فشار قرار گرفتند و امیر آقایی به دلیل انصراف از بازی در این فیلم در سینما ممنوع الکار شد و ظاهراً این اتفاق برای هانیه توسلی هم رخ داد. حامد کلاهداری با حمایت مستقیم علیرضا سجادپور مدیر کل وقت اداره نظارت و ارزشیابی فیلم «پایان نامه» را کارگردانی کرد. جالب اینکه کلاهداری که در این سال ها از حمایت مدیریت سینما بهره مند بوده و «پایان نامه» را با حمایت مستقیم سجادپور و شمقدری ساخت پس از پیروزی نامزد اصلاح طلبان در انتخابات به انتقاد از مدیریت سینمایی فعلی پرداخت.
حامد کلاهداری در گفت و گو با فارس درباره ویژگی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم گفت: به عقیده من در دوره اصلاحات بهترین وزرا را داشتیم امیدواریم در این دوره شاهد مدیران یک سویه با نگاه های یک طرفه نباشیم. وزیر ارشاد از نخبگان سینما و فرهنگ بهره ببرد و هنرمندان را با یک سو نگری فراری ندهد. وی در ادامه گفت: متاسفانه باید بگویم بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور را این دوره تجربه کردیم . وزیر باید فارغ از جناح بندی ها و سیاسی کاری ها عمل کند و از عملکردهای سلیقه ای پرهیز کند. وی درباره خصوصیات مدیران میانی در وزارت ارشاد گفت: مدیران میانی باید دارای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت باشند فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر با دیگر مدیریت ها متفاوت است و باید علاوه بر برنامه ریزی کوتاه مدت، برنامه ریزی بلند مدت هم داشته باشد. اگر مدیران از اهالی سینما باشند و دردمند این حوزه باشند می توانند موفق عمل کنند اما باید از جنا ح بندی ها و روابط و دوستی ها برحذر باشند.
دیروز هانیه توسلی و هاتف علیمردانی متنی را در اختیار «بانی فیلم» قرار دادند که در آن از اظهارات کلاهداری انتقاد به عمل آمده بود. متن این یادداشت را پیش رو دارید:
«جناب آقای حامد کلاهداری هر چند بنا نداشتیم به رفتارها و بداخلاقی های چند ساله جنابعالی پاسخ دهیم اما با توجه به اظهارات اخیر جنابعالی که دوران فعالیت شمقدری را بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور ارزیابی کرده اید بر آن شدیم تا مواردی را برای جنابعالی متذکر شویم. در زمانی که بسیاری از اهل هنر به بهانه های واهی کنار گذاشته شدند، جنابعالی بی هیچ سابقه ای در زمینه فیلمسازی تنها و تنها به واسطه نزدیکی به یک جریان فکری توانستید سه فیلم بلند سینمایی بسازید. آن روز که با بازیگرانی که حاضر نشدند در فیلم شما بازی کنند به بدترین نحو برخورد کردید تا آنها ممنوع الکار شوند. نباید فراموش می کردید که چرخه روزگار همیشه به کام نمی چرخد. اگر طرز تفکر شما همانی ست که چند سال است پیشه نمودید، اگرچه با آن مخالفیم اما به عنوان یک عقیده، به آن احترام می گذاریم، اما چرخش یک روزه شما بعد از انتخابات پرشور ۹۲ نامی جز فرصت طلبی ندارد. شاید شما فراموش کرده اید رفتارها و سخنانی که در چند سال اخیر انجام دادید اما این را بدانید تمام این ها در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شده است. ما فراموش نخواهیم کرد کسانی را که با هر تلنگری خود را به سمتی انداخته اند که نفع شان در آن بود. با تمامی اینها امروز که ایران بیش از پیش به همدلی و دوستی نیاز دارد امیدواریم شما هم مانند دیگر فیلمسازان بدون دغدغه مشغول به کار باشید.»
- درباره نویسنده:
- تازهترینها:
In touch with the Iranian cultural diaspora.
Shahrgon is an online magazine for Canada’s Iranian cultural diaspora and Persian-speaking languages.
Shahrgon started working in Vancouver, Canada, in 1992 with the publication “Namai Iran” and then in the evolution of “Ayandeh” and “Shahrvand-E Vancouver,” it transformed into Shahrgon.
Shahrgon; The magazine of the Iranian cultural diaspora;
شهرگان مجلهی دیاسپورای ایران فرهنگی در ونکوور کانادا از سال ۱۹۹۲ با نشریهی «نمای ایران» آغاز بهکار کرده و سپس در فرگشتی از «آینده» و «شهروند ونکوور» به شهرگان فراروئید