UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روحانی و اوباما تلفنی گفت‌وگو کردند

روحانی و اوباما تلفنی گفت‌وگو کردند

روسای جمهوری آمریکا و ایران روز جمعه در پایان سفر حسن روحانی به نیویورک صحبت کردند.

باراک اوباما بعدازظهر جمعه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن از این مکالمه بی سابقه خبر داد.

به گفته مقام های آمریکایی این مکالمه در ساعت دو و نیم بعد از ظهر روز جمعه و به مدت ۱۵ دقیقه صورت گرفته است.

به گفته آقای اوباما، او پس از گفت و گو با همتای ایرانی خود به این نتیجه رسیده است که دو کشور می توانند به یک توافق جامع برای پایان دادن به مناقشه هسته ای دست پیدا کنند.

آقای اوباما گفت راه رسیدن به توافق با ایران دشوار است ولی با به روی کار آمدن دولت جدید در این کشور یک فرصت استثنایی برای پیش بردن گفت و گوها پدید آمده است.

حسن روحانی در حال ترک نیویورک؛ او این عکس را در توییتر منتشر کرده است

حسن روحانی در حال ترک نیویورک؛ او این عکس را در توییتر منتشر کرده است

به گفته یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، آقای روحانی پیش از ترک نیویورک خواستار گفت و گوی تلفنی با آقای اوباما شده بود.

آقای روحانی هم با انتشار پیام هایی در شبکه اجتماعی توییتر بخش هایی از مکالمه خود با باراک اوباما را نقل کرده است.

به نوشته آقای روحانی او به باراک اوباما گفته است که با عزم سیاسی می توان به سرعت به اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران پایان داد.

آقای روحانی همچنین به باراک اوباما گفته است که به تعامل با اعضای گروه ۱+۵، به خصوص ایالات متحده در هفته ها و ماه های آینده امیدوار است.

آقای روحانی نوشت در پایان مکالمه او برای آقای اوباما آرزو کرده که روز خوبی داشته باشد و رئیس جمهوری آمریکا هم به فارسی گفته است: خداحافظ.

حسن روحانی در توییتی که بعدا حذف شد، نوشت که آقای اوباما برای او آرزوی سفری خوش داشته و بابت ترافیک سنگین نیویورک عذرخواهی کرده است.

این نخستین تماس روسای جمهوری ایران و آمریکا در سه دهه گذشته است.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا بخش عمده ای از گفت و گوی تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی به مناقشه هسته ای ایران با غرب اختصاص داشت ولی آقای اوباما درباره وضع زندانیان آمریکایی در ایران هم ابراز نگرانی کرده است.

وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز روز پنجشنبه در حاشیه مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در نیویورک با هم دیدار داشتند و برای ادامه مذاکرات اتمی در ژنو در ماه آینده توافق کردند.

مکالمه تاریخی

تصویر منتشر شده به وسیله کاخ سفید از لحظه مکالمه باراک اوباما با حسن روحانی

تصویر منتشر شده به وسیله کاخ سفید از لحظه مکالمه باراک اوباما با حسن روحانی

باراک اوباما و حسن روحانی ارشدترین مقام های آمریکایی و ایرانی هستند که از زمان تصرف سفارت ایالات متحده در تهران به وسیله “دانشجویان پیرو خط امام” با یکدیگر گفت و گو کرده اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی که صبح جمعه داشت با استقبال از “تغییر لحن” مقام های غربی، به خصوص رئیس جمهوری ایالات متحده گفت برنامه‌ریزی‌هایی برای دیدار او و باراک اوباما انجام شده بود اما این دیدار با توجه به دهه‌ها تنش میان دو کشور پیچیدگی‌هایی داشت که مانع از انجام آن شد.

روسای جمهوری ایران و آمریکا سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کردند و برخلاف پیشبینی های صورت گرفته این دو با هم رو در رو نشدند.

به گفته یک مقام آمریکایی تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا با ابتکار عمل آقای روحانی صورت گرفته است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از نزدیکان آقای روحانی گزارش کرده که تماس آقای اوباما برای رئیس جمهوری ایران غیرمنتظره بوده است.

به گفته آقای اوباما، او و حسن روحانی توافق کردند که به وزرای خارجه خود ماموریت دهند تا برای رسیدن به یک توافق تلاش کنند.

آقای اوباما که در کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: “در حالی که مطمئنا موانع مهمی بر سر راه پیشرفت (گفت و گوها) وجود دارد و موفقیت آن به هیچ وجهی تضمین نشده است، من بر این باورم که می توانیم به یک راه حل جامع دست پیدا کنیم.”

بعضی از نقل قول های آقای روحانی از همتای آمریکایی خود از توییتر حذف شدند

بعضی از نقل قول های آقای روحانی از همتای آمریکایی خود از توییتر حذف شدند

آقای اوباما همچنین گفت: “ما متوجه چالش های پیش رو هستیم، همین واقعیت که این اولین تماس میان رؤسای جمهور آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ بود نشان دهنده بی اعتمادی عمیق میان دو کشور است اما همزمان چشم انداز حرکت به آن سوی این تاریخ دشوار را به ما نشان می دهد.”

آقای اوباما تاکید کرد که حل مساله مربوط به برنامه اتمی ایران همچنین می تواند کمک زیادی به باز کردن فصلی تازه در روابط دو کشور براساس تامین منافع و احترام متقابل کند.

حسن روحانی هم در توییتر نوشته که دو طرف توافق کردند برای حل و فصل دیگر موضوع ها از جمله مسائل منطقه ای زمینه سازی کنند.

‘اطلاع‌رسانی به اسرائیل’

کاخ سفید دولت اسرائیل را از مکالمه باراک اوباما و حسن روحانی مطلع کرده است.

به گفته یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشده، دولت آمریکا گفته است که دولت اسرائیل حق دارد به وعده های ایران برای حل و فصل نگرانی های بین المللی از برنامه اتمی خود بدبین باشد و ایالات متحده قصد دارد اسرائیل را در جریان تماس های آتی خود با ایران بگذارد.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه آینده در واشنگتن با باراک اوباما دیدار می کند.
[بی‌بی‌سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: