![شعر «پرفورمنس» از جمشید عزیزی](https://shahrgon.com/wp-content/uploads/2025/02/FrontImage-Azizi-150x150.webp)
شعری تازه از سعید جهانپولاد
![شعری تازه از سعید جهانپولاد](https://shahrgon.com/wp-content/uploads/2024/07/FrontPp.Jahanpoulad.png)
ربط دارد قربانی شدن بدن اجتماعی ام / به سیاست چندجانبهگرایی
ربط دارد به تفسیرهای باری به هر جهت
هرچند یکجانبه گرایی داخلی ام
اینروزها یعنی استعمار داخلی
که همیشه زورشچربیده بر انداموارههای داخلی ترم
البته موضوعیت چند وجهی شدن
حرف دیگری ست
رصد هر کلمه در هر گزاره
شبیه بی شکلی تمام عیار وضعیتی نسبی است
در میدان بازی های کلامی
و بدن همین بدن
که در خیابان و در میدان تن به تن دارد تنیده گی میکند
هرچند در نگاه از بالا
(روایت مخدوش دانای کل)
چند تکه پاره شده
و فرقه ای ها
هر فقراتش را سهم خواهی میکنند.
در سیستمی تطاولی/ تاولی/نکبت زده
با بیماری های نادری که تن در آن کارزاری ست
که بی وقفه در حال مبارزهیی
اخلاقی_ مدنی ست.
بیماری هایی نه چندان مسری
مثل خود ایمنی
مثل خود تخریبی
مثل خود تحقیری
مثل همین خود براندازی
و سکوت عمیق معنادارش
که تن مجهول مقدسی را به لرزه انداخته
چه خاک از تن بیابان
چه غبار و آتش از دل کویر
چه دود از تل درختهای سوخته
و چه بادی که از گردهی دریاها
بر بهخیزد /بهخیزاند
آنگاه تندر به سخن میآید
“دا
داتا
دامیتا..”*۱
ابرهای تیره گره در گره درهم می کشند
تن فربه را
جنگل ابتدا بیدار میشود و
خم می شود در سکوت
بعد سر بالا می گیرد رو به افق
قوز میکند و
پرندگانش را فرا میخواند
و دوباره تندر به سخن در میآید
“دا
دایاداهوم…”*۲
—————————–
*توضیح ۱ و ۲
DA
Datta
Damyata
Dayadhvam
به انگلیسی
این بخش از اوپانیشادها از آیین هندوها و درباره افسانه ی بین هندوها و ایزدان و شیاطین و اجداد آنان است که راه رستگاری و درستی و زندگی خوب را از ایزدان خواستند و آنان با صدای رعد و تندر به آنان چنین پاسخ دادند .فلسفهی، هستی شناسی ، کیهان شناسی و درهم تنیدهگی ، اطاعت، بخشندهگی، خود کنترلی و شفقت دربردارنده مضامین چنین فرمانها و اصواتی است.