UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بیانیه مطبوعاتی دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین در محکومیت آرشام پارسی

بیانیه مطبوعاتی دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین در محکومیت آرشام پارسی

 

همانگونه که شاید اطلاع داشته باشید، نزدیک به سه سال از آغاز ایجاد وب‌سایت تخریبی علیه من که اتهاماتی چون خشونت مالی و جنسی، تهدید و آزار کلامی پناهجویان، فساد مالی و پولشویی و… را در بیش از صد مطلب خود مطرح کرده بود می‌گذرد. خوشبختانه در همان ماه های نخست و با کمک کارشناسان آی تی، توانستیم رابطه میان این وب سایت و آرشام پارسی، مقیم تورنتو را مشخص کنیم و در دادگاه کانادا علیه وی پرونده شکایت باز کنیم.

 طی یک روند سخت و پر هزینه و پیچیده قضایی و در بیش از ۷ روز جلسات پیاپی دادگاه در تورونتو، قاضی با صدور رای در روز ۲۳ آوریل ۲۰۱۸ (۷ اردیبهشت ۱۳۹۷)، مطالب وب سایت را مصداق افترا دانسته و آرشام پارسی را مسئول آن وب سایت شناخته‌است. به همین دلیل نامبرده را به پرداخت ۲۵ هزار دلار خسارت (حداکثر ممکن در این دادگاه) محکوم کرد.

بیانیه مطبوعاتی وکلای من به انگلیسی ضمیمه است و ترجمه فارسی آن را می‌‌توانید در پایین همین نامه بخوانید.

متن کامل حکم نیز در این لینک قابل دسترس است: https://bit.ly/2I2KZLL

امیدوارم با انتشار این خبر، آگاهی عمومی در زمینه حقوق قربانیان خشونت سایبری و همینطور، ضمانت های قانونی که برای عدم انتشار افترا در کشورهای پیشرفته وجود دارد، بیشتر شود تا از یک سو در این زمینه فرهنگ سازی شود و از سوی دیگر، قربانیان بیشتری برای مطالبه حق و اعاده حیثبت خود قدم بردارند.

با احترام:
شادی امین

 

بیانیه مطبوعاتی دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین (Klippenstein)، ۲۷ آوریل ۲۰۱۸

به مدت سه سال تمام، نویسنده و فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی، شادی امین، هدف حملات مطالبی وقیحانه از سوی افراد ناشناس و در یک وبسایت بدون هویت و همچنین در فیسبوک بود. این مطالب با امضاهای جعلی به نهادهایی چون سازمان عفو بین‌الملل و یا رسانه هایی چون بی بی سی نیز ارسال می شد.

شادی امین پس از تعقیب و خطر دستگیری به‌دلیل فعالیت هایش، به تبعید و به آلمان آمد.، جایی که توانست فعالیت‌های حقوق بشری اش را ادامه دهد.

این حملات که به‌شدت خصمانه و سراپا دروغ بودند، به فعالیت های وی در سراسر جهان و در مجامع مرتبط آسیب جدی وارد کردند.

مطالبی که منتشر می شد، او را متهم به داشتن سو سابقه کیفری، شرکت در آزار و تجاوز، تهدید و پولشویی می‌کردند و در عین حال به او اتهام داشتن پرونده محکومیت برای خشونت کلامی و فیزیکی و همچنین خشونت جنسی و فسادمالی می‌زدند. به‌علاوه، او را به هموفوب بودن، ضد مرد بودن و داشتن رابطه آزارگرایانه با یک پناهجوی آسیب پذیر می‌کردند که آن را “تجاوز روحی” توصیف کرده‌بودند.

بااینکه مطالب همه از سوی افراد ناشناس منتشر می شد، شادی امین با کمک دوستان متخصص در فن‌آوری اطلاعات موفق شد که رد این وبسایت را که تحت عنوان “عدالت برای دگرباشان” راه اندازی شده بود به تورنتو و نام یک فعال در جامعه ایرانی یعنی: آرشام پارسی بیابد. پارسی هرگونه شرکت در این کمپین جهانی آزار و حملات آن‌لاین را انکار می کرد، اما وقتی این حملات ادامه یافت، شادی امین شکایتی به دلیل افترا، به دادگاه تورنتو تسلیم کرد.

در ۲۳ آوریل ۲۰۱۸، بعد از یک دادگاه ۷ روزه در تورنتو و توسط قاضی کریستوفر اشبی، حکمی در ۲۶ صفحه صادر شد. قاضی در این حکم می گوید: “تمامی مطالب منتشره، پست‌های فیس‌بوکی و ا‌ی‌میل‌ها به لحاظ قانونی “بدون تردید” افترا محسوب می‌شوند، و علیرغم انکارقاطعانه آرشام پارسی، او در تولید و انتشار مطالب وبسایت عدالت برای دگرباشان و ای‌میل ]ارسالی به عفو بین‌الملل[ دست داشته است.”

آرشام پارسی مسئول وبسایت افترا و مطالب و ا‌ی‌میل های منتشره مرتبط با آن است و دادگاه مقرر می دارد که پارسی باید مبلغ ۲۵ هزار دلار به‌عنوان خسارت به‌علاوه سود آن به خانم امین و همچنین هزینه دادرسی را به دولت بپردازد.

قاضی اشبی (Ashby) علاوه بر شواهد و اسناد موجود، بخشی از استدلال خود برای صدورچنین حکمی را روش ناسالم و عدم صراحت آرشام پارسی در هنگام شهادت ذکر کرد. قاضی در مورد خسارات چنین حکم داده است:

” بالاترین مبلغ خسارت عمومی برای افترا مبلغ ۲۵ هزار دلار است… شاکی هر چند مقیم آلمان است، ولی در سطح جهانی و در جامعه ال‌جی‌بی‌تی شناخته شده است. مطالب افتراآمیز، وی را متهم به تجاوز، پولشویی، و جرائم جدی دیگر می کنند. مطالب افتراآمیز، در اینترنت منتشر شدند و هیچگونه اظهار تاسف و یا عذرخواهی ای ابراز نشده است. به نظر می آید انگیزه متهم خشم‌اش به شاکی بوده‌است. به این دلایل، من معتقدم حداکثر خسارت میزان مناسبی است. ”

به عنوان بخشی از روند دادرسی، شادی امین به یک متخصص سرشناس فن آوری اطلاعات، که در دادگاه نیز به عنوان شاهد حضور یافته و با کنکاش عمیق در گوشه های پنهان کدهای این وبسایت افترا به یک آدرس “پینگ بک” دست یافته بود که ارتباط آن با وب‌سایت‌های تحت کنترل آرشام پارسی را نشان می‌داد. ساده ترین و موجه ترین توضیح در این مورد این بود که این دو وب‌سایت هر دو از یک منشا و از سوی یک نفر هدایت می شوند.

پس از بیش از دو سال انکار و ادعای اینکه وب‌سایت افترا هیچ ارتباطی به او ندارد،آقای پارسی مجبور شد به رابطه با این وبسایت اذعان کند. اما پاسخ او این بود:”من هک شده ام” و مدعی شد که وب‌سایت افترا با هک شدن وب‌سایت وی روی آن قرار داده شده است. قاضی با توجه به وجود شواهد ناقض این ادعا، این دفاع دروغ را نپذیرفت. مهم تر از همه اینکه او برای بررسی “هک” شدن نیز هیچ اقدامی نکرده بود و هیچ سندی مبنی بر “هک شدن” نتوانست ارائه دهد (امری که اگر حقیقت داشت، با یک تماس ساده با شرکت میزبان وبسایت او قابل اثبات بود) .

شادی امین می گوید:”سالهایی که گذشت برای من سالهایی بسیار دشوار بود. وقتی عده ای ناشناس دائم برعلیه شما دروغ و افترا می نویسند، آن را منتشر می کنند و گذشته از همکاران و همراهان شما، دوستان سالیان شما و عزیزان شما در کشورهای گوناگون ان را می خوانند، و شما نمی دانید چه کسانی آن را خوانده اند تا امکان دفاعی داشته باشید، این غیر قابل تحمل است.”

وی می افزاید: “نهایتا ما حکم دادگاهی را داریم که میزان تخریب گنندگی و جعلی بودن این وبسایت را به رسمیت می شناسد و علی رغم همه پنهان کاری هایشان، فردی را که ایجاد کننده آن بوده معرفی و پاسخگو می کند. من این شکایت را ارائه و برای آن پیگیری کردم، نه فقط برای خودم، بلکه برای اینکه به جامعه ال‌جی بی‌تی داخل ایران و همینطور در خارج از ایران راهی برای مقابله با تهمت و افترا، دروغ و تخریب شخصیت نشان دهم و امیدوارم اجازه ندهیم این اتفاق برای کسان دیگری رخ دهد.”

کوری وانلس(Cory Wanless) وکیل شادی امین از دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین در تورونتو در این باره می گوید:”این پرونده یکی از مواردی است که اجرای عدالت واقعا به ما شهامت می دهد.” و ادامه میدهد:”شادی امین بالاخره موفق شد منشا همه این پلیدی و خباثت را در مقابل چشم ما قرار دهد. شادی امین اکنون تایید دادگاه را برای اثبات جعلی بودن تمام این اتهامات دارد و کسی را که تلاش فراوانی برای مخفی کردن خود در پشت دهها آی‌پی و آدرس اینترنتی مرموز کرده بود تا خود را در جای شخص دیگری نشان دهد را پاسخگو کرد، این حکم به شادی امین کمک خواهد کرد یکبار دیگر تمرکز خود را بر آن موضوعی بگذارد که برایش از اولویت و اهمیت برخوردار است؛ دفاع از حقوق زنان، حقوق اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو و حقوق بشر بطور عام.”

برای اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس‌های زیر تماس بگیرید:

Shadi Amin

Frankfurt, Germany

Phone: +49-1774912493

[email protected]

یا

Cory Wanless, Klippensteins, Barristers & Solicitors

Toronto, Canada

Phone: (416) 598-0288

[email protected]

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: