UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

احمدی‌نژاد: انتخابات، آزادی و عدالت حق مردم سوریه است

احمدی‌نژاد: انتخابات، آزادی و عدالت حق مردم سوریه است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز سوم شهریورماه در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد بحران سوریه گفت که مردم این کشور باید حق انتخابات، آزادی و عدالت داشته باشند. او همچنین خواستار آن شد که دولت و ملت سوریه برای اجرای اصلاحات با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند.
این موضع آقای احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «انحراف» دانستن اعتراض‌های مردم سوریه گفته بود: «آمریکایی‌ها با تلاش برای شبیه‌سازی حوادث مصر، تونس، یمن و لیبی در سوریه سعی می‌کنند این کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند.»
آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تاکید کرد که «ماهیت حوادث سوریه با ماهیت حوادث دیگر کشورهای منطقه متفاوت است».
اشاره رهبر جمهوری اسلامی در این سخنان به اعتراض‌هایی است که از آغاز سال جاری میلادی در برخی کشورهای عربی آغاز شده و تاکنون به سقوط سه دیکتاتور در این کشورها انجامیده است.
محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه، سوم شهریور ماه، در گفت‌و‌گو با شبکه ماهواره‌ای المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در خصوص بحران سوریه گفت: «غربی‌ها امید دارند به سوریه حمله کنند، همان گونه که در لیبی دخالت کردند.»
مخالفان مسلح معمر قذافی، رهبر فراری لیبی، با پشتیبانی نیروهای ناتو توانستند نیروهای دولتی این کشور را شکست دهند و بخش اعظم خاک لیبی از جمله طرابلس، پایتخت آن، را تحت کنترل خود درآورند.
رئیس جمهور ایران در مصاحبه خود همچنین گفت: «ملت و دولت در سوریه باید در کنار هم بنشینند و بر سر اصلاحات به تفاهم برسند.»
تظاهرات اعتراضی مردم در سوریه ماه پنجم خود را پشت سر می‌گذارد. از زمان آغاز اعتراض‌ها بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بار‌ها وعده اصلاحات داده، اما به گفته مخالفان خود تاکنون عملا قدمی در این راه برنداشته است.
معترضان به حکومت سوریه می‌گویند که مقام‌های دولتی در اجرای اصلاحات جدی نیستند و ادامه سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به عنوان دلیلی برای سخنان خود مطرح می‌کنند.
محمود احمدی‌نژاد در این باره اظهار داشت: «ملت باید حق انتخابات، آزادی و عدالت داشته باشند و باید برای طرف‌ها در سوریه بنشینند و جدول زمان‌بندی در این خصوص تعیین کنند و به غرب اجازه دخالت ندهند.»
او ادامه داد: «غربی‌ها اصلاحات نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند جنگی داخلی را اداره کنند. آن‌ها از ملت‌های ما حمایت نمی‌کنند، بلکه دلیل تمام بلایای ملت‌های ما دخالت‌های این‌ها به خاطر رژیم صهیونیستی است.»
رئیس جمهوری اسلامی نسبت به آن چه تضعیف مقاومت در منطقه نامید هشدار داد و خواستار آن شد که «ملت‌ها خط مقاومت را تضعیف نکنند، زیرا این مسئله همه را در معرض خطر قرار داد و دارای تاثیراتی منفی بر سعودی، ترکیه و مصر خواهد بود.»
گفته‌های آقای احمدی‌نژاد در حالی است که عربستان سعودی در اعتراض به ادامه سرکوب معترضان در سوریه، سفیر خود را برای مشورت فراخوانده، و ترکیه نیز به هزاران پناه‌جوی سوری که در پی عملیات نظامی ارتش این کشور علیه معترضان آواره شده‌اند پناه داده است.
مقام‌های سوری می‌گویند که در حال مبارزه با «گروه‌های مسلح تروریست» هستند. معترضان اما این روایت را رد کرده و می‌گویند هدف از عملیات ارتش و نیروهای امنیتی سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور است.
محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌و‌گوی خود از دخالت عربستان سعودی در بحرین انتقاد کرد و پرسید: «چه نیازی به دخالت سعوی در این مسئله وجود داشت؟!»
اسفندماه گذشته، بحرین شاهد اعتراض‌های خیابانی معترضان بود. بیشتر این تظاهرکنندگان را شیعیانی تشکیل می‌دادند که خواستار برپایی نظام پادشاهی مشروطه در این کشور هستند.
نیروهای نظامی برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسم به «سپر جزیره» از جمله نیروهای عربستان سعودی برای کمک به نیروهای امنیتی بحرین وارد این کشور شده و در مرز‌ها و همچنین اطراف مراکز حکومتی مستقر شدند.
در این میان دولت بحرین جمهوری اسلامی ایران را متهم به تحریک معترضان و راه‌اندازی تظاهرات خیابانی با استفاده از اختلاف‌های مذهبی می‌کند. اکثریت مردم بحرین شیعه‌مذهب هستند، اما اقلیت سنی در این کشور حکومت می‌کند.
[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: