UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌یی آمریکا

بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌یی آمریکا

هم اکنون تمام گمانه زنی های همکاری نیروهای آمریکایی با داعش با وقایع و اسناد جدیدی که منتشر شده است قابل اثبات می باشد

هم اکنون تمام گمانه زنی های همکاری نیروهای آمریکایی با داعش با وقایع و اسناد جدیدی که منتشر شده است قابل اثبات می باشد.

اردشیر زارعی قنواتی

رابطه مشکوک نیروهای آمریکایی با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) همواره مورد توجه ناظران سیاسی و تحلیلگران امور بین المللی بوده است. در طی ماه های اخیر دولت روسیه و هم چنین سوریه چندین بار نسبت به همکاری آمریکا با گروه داعش در مناطق “دیرالزور”، “رقه”، “ابوکمال” و همچنین در جنوب شرقی این کشور به ائتلاف به رهبری آمریکا و نهادهای بین المللی شکایت کرده اند، اما هر بار این اتهام با تکذیب مقامات واشینگتن روبه رو شده است. در روزهای پایانی جنگ رقه آمریکا و متحدین حزب دمکراتیک با محوریت کردهای سوری در این جبهه، پیشروی های آسان و بدون تلفات با کمترین مقاومت از سوی ناظران بیرونی هر چند که تعجب برانگیز تلقی می شد اما به زعم بسیاری فروپاشی تشکیلاتی و اقتدار داعش عامل این عدم مقاومت معرفی می گردید. از همان روزهای پیشروی نیروهای متحد آمریکا به سوی رقه بسیاری از منابع مستقل و شاهدان عینی با ارسال خبر و بعضی ویدئوهای شخصی نشان می دادند که نیروهای داعش به صورت مسلح و از میان صفوف این نیروها به راحتی ار رقه خارج می شوند. از طرف دیگر امروز بعد از ضدحمله داعش در شهر ابوکمال سوریه و بازپسگیری دوباره این شهر مهم و استراتژیک که چند روز قبل توسط ارتش سوریه و متحدین آن آزاد شده بود این واقعیت اثبات گردید که داعش با همه ضرباتی که خورده است به راحتی هیچ موضع و جبهه یی را ترک نمی کند. بالاخره در طی چند روز اخیر با انتشار فیلم های تقریبا واضع و غیر قابل تردید توسط خبرگزاری “بی بی سی” مشخص گردید که خروج داعش از شهر رقه بیش از آنچه فرار مخفیانه نیروهای پراکنده آنان از میدان جنگ باشد در راستای یک سناریو و توافق محرمانه بین این گروه با فرماندهان نظامی آمریکا و نیروهای کرد متحد آن بوده است و اتفاقا همین ویدئوها به خوبی نشان می دهد که نیروهای مسلح خارجی داعش به همراه حدود ۴ هزار تن از خانواده های آنان در حالی که همگی مسلح بوده و حتی جلیقه های انتحاری به کمر بسته بودند در کمال امنیت و بدون هیچ مانع از بین صفوف محاصره کنندگان خود از شهر خارج می شوند. طبق گفته بسیاری از نیروهای میدانی کرد و حتی داعشی آنان با تسلیحات کامل از جمله حدود ۱۳ کامیون مملو از سلاح و مهمات، بیش از ۱۰ اتوبوس و ماشین های شخصی در کاروانی ۷ کیلومتری در کمال امنیت و در راستای یک توافق پنهان از شهر رقه خارج شده اند. این در حالی است که قبل از آن فرماندهان میدانی آمریکا در ائتلاف و مستقر در اطراف شهر رقه تاکید می کردند که فقط اعضای سوری داعش اجازه خروج از شهر را دارند و نیروهای خارجی داعش یا باید تسلیم شوند یا کشته شوند.

با انتشار ده ها فیلم و ویدئو و هم چنین اظهارات فرماندهان میدانی جنگ در بین نیروهای سوریه دمکراتیک و گروه داعش مبنی بر یک توافق بین دوطرف برای خروج همه نیروهای داعش از جمله اعضای خارجی آن از شهر رقه که بسیاری از آنان تحت حمایت همین نیروهای ائتلافی به سمت جبهه های جنگ با ارتش سوریه نقل مکان کرده اند، دیگر هیچ جای تردیدی برای این گمانه زنی که واشینگتن از داعش به عنوان یک کارت بازی استفاده می کند باقی نمی ماند. روس ها نیز که بیش از همه بر اوضاع میدان های جنگ در سوریه اشراف عملیاتی و اطلاعاتی دارند و به صورت مستمر با “مانیتورینگ” مناطق درگیری وضعیت را لحظه به لحظه رصد می کنند بارها از نقل و انتقال نیروهای داعشی و دیگر تروریست ها در مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و متحدین محلی آنان در تایید این وضعیت و چرایی بسیاری از حملات غافلگیر کننده نیروهای داعشی در جبهه دیرالزور، رقه و جدیدترین مورد آن شهر مرزی ابوکمال، اسناد بسیاری را منتشر کرده اند. همواره اعتراض مقامات سیاسی و فرماندهان میدانی روسیه از این وضعیت با تکذیب آمریکایی ها روبه رو می شد و روس ها و دولت دمشق را متهم به اتهام زنی بدون دلیل می کردند. چنانچه قبل از ضدحمله و اشغال دوباره شهر ابوکمال فرماندهی نظامی روسیه از فرماندهان نظامی آمریکایی پرسید “چرا تروریست ها با فن آوری نظامی و تسلیحات سنگین در مناطق تحت کنترل ائتلاف بین المللی حضور داشته و این شبه نظامیان قصد دارند حملات جدیدی را به ارتش سوریه در منطقه البوکمال ترتیب دهند” هیچ پاسخ قانع کننده یی دریافت نکردند و در کمتر از ۲۴ ساعت بعد با حمله داعش این شهر دوباره به تسخیر آنان در آمد. این حکایت بارها نیز در جبهه دیرالزور نیز اتفاق افتاده است و نیروهای داعش در زیر پوشش امنیتی نیروهای تحت حمایت آمریکا به صورت مستمر به ارتش سوریه و متحدین آن حمله می کنند. البته چنین سیاستی قبلا نیز از طرف آمریکا استفاده و اعمال شده است چنانچه مبارزه ضدتروریستی این کشور با گروه “القاعده” زمانی که حامیان و تشکیلات محلی این گروه در سوریه زیر نام “جبهه النصره” علیه دولت “بشار اسد” وارد جنگ شدند از طرف ائتلاف به اصطلاح حامیان سوریه که تحت رهبری آمریکا که درون خود کشورهای اروپایی تا ترکیه، عربستان، قطر و اسرائیل را گرد هم آورده بود تحت عنوان اپوزیسیون سوریه یا انقلابیون مسلح تحت حمایت کامل و تامین مالی – لجستیکی قرار داشتند.

هم اکنون تمام گمانه زنی های همکاری نیروهای آمریکایی با داعش با وقایع و اسناد جدیدی که منتشر شده است قابل اثبات می باشد. فراموش نباید کرد که همین آمریکا زمانی که برای خاتمه جنگ در شهر و جبهه “عرسال” در لبنان با توافق داعش و دیگر تروریست ها با ارتش لبنان و حزب الله با خلع سلاح کامل و به صورت شفاف از این منطقه خارج شدند، آمریکائیان چقدر اعتراض کردند و مانع نقل و انتقال آنان به بهانه اینکه هیچ توافقی با داعش مشروعیت ندارد، می شدند. باید سوال کرد که هم اکنون چه اتفاقی افتاده است که داعش به صورت کاملا مسلح و هماهنگ در توافق با نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه یی آن نه تنها از مناطق مورد نظر ائتلاف خارج می شوند که هم چنان با حفط وضعیت جنگی خود از بین صفوف آنان به نیروهای ارتش سوریه و متحدین آن حمله می کنند. نقطه اوج این همکاری زمانی بود که داعش از مناطق تحت تصرف نیروهای سوریه دمکراتیک تحت رهبری آمریکا در جبهه دیرالزور به صورت غافلگیر کننده یی به ستاد فرماندهی روسیه در این جبهه حمله کرده و با گلوله باران خمپاره یی ژنرال “والری آساپوف” فرمانده روسی لشکر پنجم داوطلب سوریه را کشتند. تمام این تحرکات توطئه گرایانه تابع یک سناریوی کاملا هماهنگ انجام شده است و در آستانه پیروزی ارتش سوریه در جنگ، واشینگتن برای حفط توازن قدرت و شرایط جنگی که بهانه حضور آنان در این کشور می باشند سعی دارند از بقایای داعش و دیگر تروریست ها برای جلوگیری از پیروزی کامل ارتش سوریه استفاده کنند. موضوع حتی فراتر از دولت اسد و معادلات داخلی این کشور می باشد و از آنجا که سوریه میدان جنگ نیابتی منطقه یی و بین المللی بین گروهبندی های رقیب می باشد، خاتمه جنگ در این کشور به همان نسبت که یک پیروزی برای اسد و متحدان وی است یک شکست برای نیروهای شورشی و سیاست استراتژیک محور واشینگتن – ریاض – تل آویو هم خواهد بود. در واقع میدان جنگ سوریه محل تلاقی و منازعه هم زمان دو محور جهانی در قالب جنگ سرد بین آمریکا با روسیه، دو محور منطقه یی بین ائتلاف ایرانی با محور عربی – اسرائیلی در روند تشدید منازعات تابع تثبیت هژمونی و در داخل جامعه ملی نیز هم چنان دمیدن بر تضادهای قومی و مذهبی جهت تغییر معادلات قدرت در دمشق دنبال می شود. در خاورمیانه همه رخدادهای سیاسی و نظامی در یک ارتباط سیستماتیک با هم قرار دارند و حتی آنچه امروز در لبنان با استعفای تحمیلی “سعد حریری” نخست وزیر این کشور از سوی ریاض انجام گرفته است یک قطعه دیگر از همین پازل بی ثبات سازی و رقابت منطقه یی است. داعش نیز به سرنوشت القاعده دچار شده است و این گروه از این پس مستقیما به عنوان یک کارت بازی در سیاست استراتژیک آمریکایی نقش “محلل” را بازی می کند و جایگاه بدون قلمرو آن، اینک مصونیت حفظ موجودیت تخریبگر آنان را تضمین می کند.

 ۲۴/۸/۹۶

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

اردشیر زارعی قنواتی نویسنده و روزنامه‌نگار؛ روشنفکر و فعال سیاسی، تحلیل‌گر سرشناس ایرانی در حوزه‌ی مسایل سیاسی و بین‌الملل است. از او مقالات فراوانی در نشریات ایران از جمله شرق و اعتماد و سایتهای معتبر خارج از کشور منتشر شده‌است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: