UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

جهان در سالی که گذشت

جهان در سالی که گذشت

هفته‌ای که گذشت، جهان، در بسیاری از نقاط جهان، به استقبال سال نو رفت. کارشناسانِ جهانی معتقدند که جهان هر سال در همین موقع دست به چنین کاری می‌زند.

یک مقام بلند پایهٔ این طرفِ آب‌ها که از آتش بازی شب سال نو برگشته بود، پیش بینی کرد که در سال جدید در برخی از کشورهایِ آن طرف آب‌ها، بازی با آتش گسترش پیدا کند.

در تمام طول سال گذشته، در سرتاسر جهان، دردهای کهنه، عدهٔ زیادی را کشت. خبرهای زیادی حاکی از آن هستند که برخی از این کشته شدگان هموطنان ما بودند. بر اساس همین اخبار، آن‌ها قبل از مردن پرسیده بودند:

“آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند

 آیا بود که گوشهٔ چشمی به ما کنند”

خبرنگارانی که صرف نظر از نو و کهنه شدن سال، به دقت اخبار جهان را تعقیب می‌کنند، هیچ نوع اثری از نظری که سوی آن مرحومان افتاده باشد، گزارش نکردند.

در سال گذشته، با اینکه در قسمت‌های زیادی از دنیا خون و خون‌ریزی از قوزک پا هم فراتررفت، اما باز هم حضرت مهدی (عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف) ظهور نکردند.

در سال رفته، انجمن کلاغان با صدور بیانیه‌ای داستان روباه و کلاغ را در راستای احمق جلوه دادن کلاغ‌ها دانسته و مدعی شدند که در داستان مذکور واقعیت توسط رژیم گذشته به نفع روباه‌ها تغییر داده شده است. حال آنکه هیچ کلاغی تا مادامی که پنیری در منقار داشته باشد، پاسخ هیچ روباهی را نخواهد داد. خبرها حاکی هستند که یک روباه که محاسنش سفید شده و چند محافظ دورش را احاطه کرده بودند، دو دقیقه مانده به عوض شدن سال، این ادعای کلاغ‌ها را رد کرد و گفت که در نظام گذشته، خود او بارها از دهان کلاغ‌ها پنیر ربوده است.

در آخرین ساعات سال گذشته یک سرلشکرِ سنگین وزن، در ایران اعلام کرد که اگر ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس برگردد، آمریکا هزینهٔ سنگینی خواهد پرداخت. کارشناسان جنگی معمولاً حرف‌های این سرلشکر را که سنگین وزن‌ترین سرلشکر جهان است جدی نمی‌گیرند و معتقدند که با تهدید ناو هواپیمابری به آن سنگینی این سرلشکر خود را سبک کرده است.

بر اساس گزارش‌هایِ رسیده از افغانستان، در سال گذشته دختر جوانی که توسط خانواده شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برای پنج ماه در توالت زندانی شده بود، نجات یافته و برای درمان به بیمارستان منتقل شده است. در این گزارش‌ها اشاره‌ای به آمار دختران افغانستان و تعداد توالت‌های این کشور نشده است.

بررسی گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد در سال گذشته، گیتی در بسیاری از جاها کف بر لب آورده بود و اخباری هم در دست است که در برخی از مناطق موفق شده است که با مکافاتی، بغض خود را قورت بدهد.

در سایر نقاط جهان، آسیا در سال گذشته تکان‌های زیادی خورد اما نهایتاً ترجیح داد به سماق مکیدن و انتظار کشیدن ادامه دهد.

یک مقام چینی که مایل بود ملیّتش پوشیده بماند گفت: “تا زمانی که با سماق مکیدن و انتظار می‌شود بیشترین بهره برداری‌ها را کرد، تکان خوردن مال خر است و باید از آن اجتناب کرد.”

یک مقام برجسته که به مواد مخدر رو آورده، ادعا کرد نگاه نویسنده این ستون به مسائل جهان مثبت نیست. او که در خیابان هِیستینگزِ شرقی برای دوستان خود سخن می‌گفت، در کنار آزادی کشیدن تریاک خواستار آزادی مصرف ماری‌جوانا شد. نامبرده ادعا کرد که مصرف این دو مادهٔ به قول او “بی خطر” باعث آرامشِ بیش از حد جهان خواهد شد. خبرها حاکی است اکثر شنوندگان که در حال چرت زدن بودند در حالیکه سعی داشتند فریاد بکشند، آهسته گفتند: “احسنت”. پاره‌ای از خبرگزاری‌ها احسنت را با تلفظ “شین” مخابره کرده‌اند.

در سالی که گذشت، سارا که در رژیم گذشته عروسک داشت و دارا که صاحب توپ بود، علیرغم صمیمیت قبلی، به خاطر مسئله‌ای جزیی در فیس بوک، دعوا کردند و نه تنها پست‌های همدیگر را لایک نمی‌زنند بلکه همدیگر را بلاک کرده به دنبال تیر و تفنگ هستند که به جان هم بیفتند.

در سال گذشته، در سوریه، پسران حافظ اسد که حکومت را جدّی جدّی از پدر خود به ارث برده‌اند، از میراث پدری دفاع کرده همچنان مردم سوریه راکشتند و کرکری خواندند.

 در آخرین روزهای سال گذشته، دولت پاکستان که با تروریست‌ها مثل گذشته با سیاست شل کن، سفت کن برخورد می‌کرد، از آن‌ها ضربهٔ سختی خورد وملتِ پاکستان داغدار مرگ بیش از صد و چهل کودک بی گناه شد. برخی از کارشناسان معتقدند این ضربهٔ سخت، دولتِ پاکستان را از خواب گران بیدار کرده و باعث خواهد شد که این کشور از سیاست ” شریک دزد و یار غافله” بودن، دست کشیده، شفافیت و سلامت سیاسی را دنبال کند. اما برخی از کارشناسان معتقدند که دولتِ پاکستان مدت‌هاست به این سیاست عادت کرده و ترک عادت موجب مرض است…

تازه رسیده بودم به جاهای خوب خوب. به دولت ترکیه و شامورتی بازی‌هایش، به داعش و لولو خورخوره شدنش که صفحهٔ من به پایان رسید. در یک خط باقیمانده همینقدر بگویم که در سال جدید، کارشناسان آگاه به امور جهانی، چشم به ناظران آگاه دوخته‌اند و ناظران آگاه با چشمانی از حدقه در آمده همچنان به نظارت دنیا می‌پردازند.

آیا سال جدید، چون سالی که گذشت، بر جهان خواهد گذشت؟ یا دست از این گذشتن‌های بیهوده خواهد کشید؟

 این سئوالی است که برای پاسخ آن چاره نداریم جز اینکه تا سال دیگر صبر کنیم.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها
تبلیغات

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: