UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روشنگری دکتر داود سوری پیرامون عدم وجود رشته اقتصاد در کالج پیزلی

روشنگری دکتر داود سوری پیرامون عدم وجود رشته اقتصاد در کالج پیزلی

 

 دکتر داود سوری عضو هیات علمی دانشگاه شریف و یکی از اقتصاددانان ایرانی است که پیرامون مدرک تحصیلی دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، خواهان بررسی و شفافیت مدرک تحصیلی ایشان شد.

چندی پیش دکترداود سوری اقتصاددان سرشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شریف در یک مصاحبه با رسانه‌ها مدعی شد: آقای نوبخت از روز اولی که آمد به عنوان دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد.

این در حالی است که دانشگاه پیزلی وجود ندارد. یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند (University of the West Scotland) که پردیسی (campus) دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی (paisley) ، کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار

Business school)) دارد که مدرک MBA می‌دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می‌دهد، درجه کارشناسی ارشد است. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است. من قبلا هم به دوستان روزنامه نگار گفته‌ام همانطور که موضوع مدرک آقای کردان را پیگیری کردید، باید مدرک آقای نوبخت را هم پیگیری کنید.

در پی اظهارات دکتر سوری که از طرف چند نفر از استادان اقتصاد کشور هم تائید شد، سازمان برنامه و بودجه یعنی سازمانی که ریاست آن بر عهده دکترنوبخت است پاسخ زیررا به مظبوعات ارائه داده است.

جوابیه سازمان برنامه و بودجه در دفاع از مدرک جعلی دکترنوبخت‌!؟

نظر به درج اظهارات فردی به نام داود سوری در رسانه‌های زیر مجموعه از جمله در صفحات اجتماعی آن سایت از جمله توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی که حاوی مطالب کذب، تهمت و افترا به جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه است لازم است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این جوابیه در اولین فرصت در همان رسانه‌ها در همان جایگاه و با همان قلم اقدام نمایید.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه در پی اظهارات فردی به نام داود سوری درباره اصالت مدرک تحصیلی دکتری جناب آقای دکتر نوبخت که با کمال تأسف در رسانه‌های زیر مجموعه گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و برخی دیگر از رسانه‌های اقتصادی و فضای مجازی بازنشر شده است، لازم به ذکر است که در حالی ادعای بی‌پایه با مضمون اینکه اصلاً دانشگاه پیزلی وجود خارجی ندارد و مدرک تحصیلی PHD آقای دکتر نوبخت را با بی‌پروایی جعلی معرفی می‌کند که به آسانی از طریق اینترنت و مراجعه به سایت در دسترس همگان یعنی ویکی پدیا مشخص است که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ٢٠٠٧ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است. همچنین در سایت این دانشگاه هم تصویر ایشان به عنوان دانش آموخته مشهور و در کنار اسامی افرادی همچون دکتر شمشاد اختر، اقتصاددان پاکستانی (مشاور ارشد دبیرکل سابق سازمان ملل و معاون اسبق بانک جهانی)، دکتر آدام همیلتون اقتصاددان و سیاست‌مدار اسکاتلندی و …، جزو فارغ‌التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه در سایت مذکور معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دکترایPHD  همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (٢٠٠۵) در صفحه کتابخانه منعکس شده است.

جای بسی تأسف است که در شرایط کنونی کشور که نیاز به وحدت و همدلی و ‌کمک همگانی به مسؤولان برای غلبه بر مشکلات است و این مهم بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، با تمسک به شبهه سست ادغام یک دانشگاه در دانشگاهی دیگر و تغییر نام آن نسبت به پمپاژ دروغ به اذهان عمومی دست می‌زنند در حالی‌که مدرک دکتری بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با دفاع از تز دکتری تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران»  اخذ شده است و مراحل تایید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.

انتظار دارد طبق قانون در اولین فرصت نسبت به تصحیح مطلب نادرست منتشر شده اقدام فوری معمول گردد، ضمن آنکه سازمان برنامه و بودجه به دلیل اصرار برخی افراد به دروغ‌گویی و تشویش اذهان عمومی، حق خود برای پیگرد قضائی آنها را محفوظ می‌داند.

پاسخ دکتر داود سوری عضو هیات علمی دانشگاه شریف واز اقتصاددانان ایرانی به جوابیه سازمان برنامه و بودجه:

«در جوابیه سازمان برنامه و بودجه به گفت‌وگوی اینجانب، ادعا شده که مدرک آقای نوبخت را جعلی عنوان کرده‌ام‌. این در حالی است که اینجانب در هیچ جای مصاحبه از کلمه جعلی استفاده نکرده‌ام و تنها خواستار روشنگری هستم و نیازی به تهدید نیست چرا که مورد عجیبی است که بتوان از دانشگاهی که اصلا گروه اقتصاد ندارد مدرک دکتری تخصصی اقتصاد گرفت.

همان‌طور که در جوابیه سازمان برنامه نیز آمده است کالج پیزلی از قرن نوزدهم به‌عنوان یک آموزشگاه حرفه‌ای فعالیت خود را شروع کرده است اما تنها از سال ۱۳۷۱ بوده است که عنوان دانشگاه به خود گرفته و مجاز به ارائه مدرک تحصیلی شده است و سپس در سال ۱۳۸۸ با ادغام در چند کالج دیگر با عنوان دانشگاه غرب اسکاتلند فعالیت خود را ادامه داده‌است و هم اینک در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و فناوری در میان دانشگاه‌های ضعیف انگلستان (گروه ج) که توصیه به تحصیل در آنها نمی‌شود، قرار دارد. بر خلاف ادعای جوابیه سازمان برنامه در سایت دانشگاه مذکور هیچ نامی از ایشان یا دیگر فارغ‌التحصیلان نیست و عکس ایشان در کنار افرادی دیگر تنها در سایت(https://alumnius.net/university_of_the_we3-32-120)‌ بدون اشاره به مدرک و رشته تحصیلی قرار داده شده است که البته این سایت ارتباطی با دانشگاه ندارد و تنها بر مبنای واژه‌کاوی سایت‌های دیگر از جمله ویکی‌پدیا (که خود افراد آن را نگارش می‌کنند) اطلاعاتی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد به‌طوری که حتی در لیست فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۰۵ آن نیز نام جناب آقای نوبخت نیست. اما با تمام این احوال، روابط عمومی سازمان برنامه می‌تواند به جای پاسخ‌های طولانی و تهدید یک زیان‌دیده مدعی، ابهام‌زدایی کند و اطلاعاتی درخصوص تحصیلات، مدرک تحصیلی و پایان‌نامه تحصیلی(Dissertation) ایشان که در آن نام اعضای کمیته علمی تایید‌کننده مدرک ایشان نیز ذکر شده است منتشر کند. از ابتدای قرن حاضر کمتر دانشگاه معتبری است که دیگر پایان‌نامه فارغ‌التحصیلان خود را به‌صورت الکترونیکی و در اینترنت منتشر نکند. حال که دانشگاه مزبور به هر دلیلی این اقدام را انجام نمی‌دهد، بسیار شایسته است روابط عمومی محترم، این پایان‌نامه را در سایت خود و برای استفاده علاقه‌مندان قرار دهد».

توضیح – سایت شهرگان بنا به اطلاعات دریافتی لازم می‌داند تا آن را به‌اطلاع هموطنان عزیز برساند. این اطلاعات بدین قرار است:

اساساً تحصیلات مکاتبه‌ای و ترددی (‌با رفت و آمدهای مکرر نظیر مدرک آقای روحانی رئیس جمهور ایران‌) فاقد درجه علمی بوده به‌ویژه دوره‌هائی که تحت عنوان مدیریت کسب وکار (DBA) معرفی می‌شوند، دارای ارزیابی دانشگاهی نبوده و حداکثر یک دوره حرفه‌ای تلقی می‌شوند. اما از آنجا که برخی دولت‌مردان بی‌سواد کشورهای جهان سوم به‌ویژه ایران برای فخرفروشی به مدرک‌گرائی روی آورده‌اند، برخی موسسات معلوم‌الحال که عمدتا در انگلستان مسقر هستند، با برگزاری دوره‌هائی نظیر معادل‌سازی تجربه با مدرک‌، اقدام به صدور مدرک دانشگاهی و دکترا کرده‌اند که اینگونه مدارک اساساً توسط وزارت علوم تا قبل از انقلاب اسلامی ارزیابی نمی شد و در کشورهای خارجی هم معتبر تلقی نمی‌شوند. این دوره‌ها دقیقا نظیر دوره‌هائی است که مدرک حوزه‌ای روحانیون خودباخته و بی‌سواد کشور را معادل مدارک دانشگاهی ارزیابی کرده‌است‌. نمونه‌های این گونه مدارک و اشخاص و دکتر بازی در بعد انقلاب اسلامی بسیار زیاد بوده که نمونه‌های آن‌را می‌توان مدرک دکترای آقایان خاتمی و روحانی (‌روسای جمهور قبلی و فعلی‌) تا مدرک دکترای سرداران پاسدار محسن رضائی‌، الله کرم‌، دکترسعید قاسمی، دکتر کامران وزیر علوم قبلی، دکتر کردان فارغ‌التحصیل دانشگاه نیست در جهان کامبرا، دکتر علی انصاری مالک بانک آینده از گرجستان، و صدها نمونه دیگر ذکر کرد، بطوری‌که علیرغم سقوط همه شاخص‌ها و معیارهای توسعه‌ای‌، کشور ایران در صدور مدارک دانشگاهی و دکترا در صدر عالم قراردارد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: