نقاش نباید با دوربین عکاسی رقابت کند
گفتگو با پرنیان فردوسیان، طراح، نقاش، گرافیسیت و مدرس
گفتگوکننده: صادق امیری
بیشتر آثار من در حال حاضر به سبک اکسپرسیون هستند چون با این روش از قلم زدن و ارتباط با با رنگ میتوانم درونیات خودم را نسبت به مواضیع مختلف بیان کنم و از جزیئات بیش از اندازه جلوگیری کنم،از نظر من هنر نقاشی و شروع آن با سبک رئال نباید فضایی را ایجاد کند که هنرمند با دوربین عکاسی رقابت کند و بتواند راحت و بدون درگیری به خلق اثر بپردازد.
پرنیان فردوسیان از مهاجران اجباری ایرانی در ترکیه است. وی متولد ۱۳۶۹ در اصفهان است .
در نوجوانی با مینیاتور آشنا و با گذشت زمان و به قول خودش آگاهی بیشتر به نقاشی به صورت حرفهای روی اورد. او دوره های فراگیری نقاشی به سبکهای مختلف بخصوص سبک رئالیسم را به خوبی گذراند و بعد از آن به تدریس در این حوزه دست زد.
آثار او به نوعی، تجلی درونیات شخصی و محیطی است و بسیار ارزشمند در نگاهی که هنر از یک نقاش انتظار دارد. با او گفتگویی کوتاهی داشتیم که د ادامه میخوانید:
شما کارتان را با مینیاتور شروع کردید ، این به علاقه خودتان به مینیاتور مربوط می شده یا مثل بسیاری از عزیزان ناخواسته و تصادفن در مسیر مینیاتور قرار گرفتید؟
زمانی که من سن کمی داشتم در شرایط محیطی که بودم تنها انتخاب من مینیاتور بود در واقع تصادفا با این هنر آشنا شدم اما شروع خوبی بود برای اینکه من بتوانم دید بهتری نسبت به نقاشی و سبک های مختلفش پیدا کنم.
به نظر شما هنر نگار گری و مینیاتور ایران در حال حاضر چه جایگاهی در هنر جهانی دارد؟
به نظر من با توجه به اینکه هنر مینیاتور و نگارگری یه سبک کاملا سنتی و منحصر به فردی دارد که از فرهنگ و عقاید ایران نشات گرفته است میتواند در سطح جهانی که بیشتر مدرنیته حکمرانی میکند، خیلی متفاوت جلوه کند و سبک و سیاق خودش را برای طرفدارانش پیش ببرد.
با توجه به تجربه های شما در سبک انتزاعی ، رئل و اکسپرسیون علاقه مندی شخصی و جهانبینی شما به کدام سبک نزدیکتراست، و بیشتر آثارتان در کدام سبک هستش؟
بیشتر آثار من در حال حاضر به سبک اکسپرسیون هستند چون با این روش از قلم زدن و ارتباط با با رنگ میتوانم درونیات خودم را نسبت به مواضیع مختلف بیان کنم و از جزیئات بیش از اندازه جلوگیری کنم،از نظر من هنر نقاشی و شروع آن با سبک رئال نباید فضایی را ایجاد کند که هنرمند با دوربین عکاسی رقابت کند و بتواند راحت و بدون درگیری به خلق اثر بپردازد.
انتخاب ابزار و وسایل مثلن اینکه آبرنگ یا رنگ روغن و… در کار شما بیشتر بستگی به ژانر و سبک دارد یا موضوعیت اثر؟
انتخاب ابراز ارتباط مستقیم با سبک اثر دارد و البته موضوعیت آن کار. البته فارغ از اینکه هر هنرمند بنا بر روحیات شخصی میتواند موضوعیت هر اثر را بنا بر شیوه ی القا با ابزارهای متفاوت انتقال بده،گاهی نیاز هست که یک موضوع کاملا رئال تعریف بشه و گاهی میتونه کاملا از درونیات هنرمند نشات بگیرد. بنابراین من فکر میکنم نهایتا این تصمیم هنرمند هست که چطوری از ابزار استفاده کند.
مهم ترین عناصر فرآیند هنر و آموزش هنر را در چه میبینید و اینکه چه چشم اندازی از آیندهی هنر دارید؟
مهم ترین تاثیر از نظر من فرایند یادگیری در هر زمان و مکان هست و اینکه هنرمند همواره در تغییر و تطبیق با محیط اطرافش هست باید در هر حال صبور بود و منتظر تغییر.