UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کشف شبکه بزرگ پولشویی و قاچاق مواد مخدر در کانادا

کشف شبکه بزرگ پولشویی و قاچاق مواد مخدر در کانادا

پلیس فدرال کانادا شبکه بزرگ پولشویی و قاچاق مواد مخدر را که با ایران هم در رابطه بوده است، کشف کرد 

پلیس فدرال کانادا در یک عملیات گسترده در بامداد سه‌شنبه ۱۲ فوریه، در شهر مونترآل، ۱۷ تن، از جمله نادر گرامیان نیک، ۵۶ ساله و محمد جابر، ۵۱ ساله، روسای این شبکه در تورنتو و مونترآل را دستگیر کرده است.

پلیس فدرال کانادا علاوه بر اعلام نام نادر گرامیان نیک، بعنوان رئیس شبکه پولشویی تورنتو، تانیا گرامیان ۲۸ ساله، سحر شجاعی ۴۵ ساله، محمدرضا شیخ حسنی ۵۵ ساله و شبنم منصوری ۳۸ ساله را بعنوان اعضای ایرانی دستگیر شده باند شبکه تورنتو پولشویی و قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است.

به گزارش پلیس فدرال کانادا، افراد دستگیر شده با گروه‌های فعال در زمینه جرائم سازمان‌یافته در کانادا مانند Hells Angels(فرشتگان جهنمی) و افراد و نهادهایی در کشورهای ایران، لبنان، امارات متحده عربی، چین، کارتل‌های قاچاق در مکزیک و تولیدکنندگان مواد مخدر در کلمبیا در ارتباط بوده‌اند.

مقامات پلیس فدرال کانادا در کبک، روز سه‌شنبه، در یک کنفرانس خبری در شهر مونترآل تأکید کردند، تحقیق در باره فعالیت‌های مجرمانه شبکه بین‌المللی پولشویی و قاچاق مواد مخدر، از ۳ سال پیش با شرکت بیش از ۳۰۰ تن از مأموران پلیس فدرال کانادا و استان‌های کبک و انتاریو آعاز شده و روز سه‌شنبه به نتیجه رسیده است. 

به گفته پلیس فدرال کانادا «نادر گرامیان نیک» مسئول فعالیت‌های این شبکه در تورنتو و «محمد جابر» مسئول شبکه در شهر مونترآل شبکه پولشویی بسیار پیچیده‌ای را اداره می‌کرده‌اند.

شبکه جرائم سازمان‌یافته در مونترآل درآمد حاصل از فروش مواد مخدر، در استان کبک را جمع‌آوری می‌کرده و با انتقال آن از طریق افراد به شبکه مستقر در تورنتو، بخشی را از طریق چند صرافی به حساب‌های بانکی در ایران، لبنان، دوبی، چین و آمریکا منتقل و سپس به کارتل‌های توزیع و تولید مواد مخدر در مکزیک و کلمبیا ارسال می‌کرده‌اند.

به گزارش پلیس فدرال کانادا بخش دیگری از درآمدهای غیرقانونی فروش مواد مخدر در کبک به شکل سرمایه‌گذاری در خرید و فروش املاک استفاده شده است. 

در کنفرانس خبری پلیس فدرال کانادا همچنین گفته شد جرائم سازمان یافته این شبکه پولشویی بین‌المللی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود، اما از سال ۲۰۱۶ که تحقیقات پلیس آغاز شد، تاکنون ده‌ها میلیون دلار از طریق چند صرافی و یک شرکت مواد غذایی بنام EZ Food، متعلق به نادر گرامیان نیک و شریک ۷۱ ساله‌اش بنام فرد ریمَن (که هنوز دستگی نشده)، به حساب‌های بانکی خارج از کانادا واریز شده است.

در جریان عملیات پلیسی روز سه‌شنبه در شهر مونترآل که با عنوان عملیات Collector انجام شد، معادل ۸ میلیون ۷۰۰ هزار دلار پول نقد، به شکل ارزهای خارجی، مقادیری کوکائین، حشیش و ماده مخدر «متافتامین» کشف شده است.

همچنین ۶ ملک مسکونی به ارزش ۱۵ میلیون دلار و یک ملک دیگر به ارزش ۷ میلیون دلار، در رابطه با درآمد حاصل از فروش مواد مخدر و پولشویی در کانادا ضبط شده است.

ارزش کل پول، مواد مخدر و املاک ضبط شده حدود ۳۳ میلیون دلار کانادا است.

در میان افراد دستگیر شده توسط پلیس فدرال کانادا ۳ زن نیز هستند.

 

پلیس کانادا شبکهٔ پولشویی با چندین عضو ایرانی را متلاشی کرد

ارزش دارایی این گروه حدود ۳۲.۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود 

پیکوبینو می‌نویسد: پلیس کانادا می‌گوید ۱۴ نفر از اعضای یک شبکه ۱۷ نفره را به جرم فعالیت در شبکه بین‌المللی پولشویی مرتبط با جرائم سازمان‌یافته و فروش مواد مخدر دستگیر کرده است.

در کنفرانس خبری که امروز برگزار شد، پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا (RCMP) اعلام کرد که این شبکه شاخه‌هایی در مونترال و تورنتو داشته که درآمد گروه‌های خلافکار مونترال را جمع‌آوری و پولشویی می‌کرده‌اند.

رئیس پلیس «مارتین فونتِین» می‌گوید که این شبکه از ارتباطاتی در لبنان، امارات متحدهٔ عربی، ایران، ایالات متحده امریکا و چین برای پولشویی استفاده می‌کرده و بعد از عملیات مبالغ را به کشورهای صادرکننده مواد مخدر مانند کلمبیا و مکزیک، باز می‌گردانده است. خانم فونتِین می‌گوید که ظرفیت پولشویی این شبکه ده‌ها میلیون دلار بوده است.

او این عملیات دستگیری را که کُلکتور (Collector) نام دارد، یکی از مهمترین‌ها در نوع خود نامیده است و البته یکی از معدود تحقیقات پولشویی که منجر به اعلام جرم گانگستری شده است. او می‌گوید، «با درآوردن شبکه‌های پولشویی از چشنگ گروه‌های خلافکار، ما می‌توانیم جرایم سازمان‌یافته آنها را متلاشی کنیم.»

دوشنبه بیش از ۳۰۰ افسر RCMP و دیگر نیروهای پلیس کانادا، با کمک آژانس درآمد کانادا به دفاتری در اونتاریو و کبک هجوم بردند و مقادیر زیادی مواد مخدر، پول، حساب‌های بانکی و املاک را کشف کردند که ارزش آنها حدود ۳۲.۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

این پرونده ۱۷ نفر متهم دارد که برای جرائمی مانند توطئه، نگهداری مواد مخدر با هدف توزیع، فعالیت‌های گانگستری و پولشویی درآمدهای حاصل از آن‌ها تفهیم اتهام خواهند شد.

از این بین ۳ نفر هنوز فراری‌اند که عکس آنها را در زیر می‌بینید (از راست، ویکتور وارگوتسکی، ۵۶ ساله؛ فردریک رِیمَن، ۷۷ ساله؛ خاویر خیمنز گوئررو، ۳۵ ساله)

 

رهبران این شبکه «نادر گرامیان، ۵۶ ساله» و «محمد جابر، ۵۱ ساله» در بین دستگیر شدگان هستند. نام افراد دستگیر شدهٔ این شبکه در مونترال به این شرح است:

  • محمد جابر، ۵۱ ساله، از لاوال
  • کامل غدار، ۳۹ ساله، از لاوال
  • اریک برادت، ۳۶ ساله، از لسامپسیون
  • سرخیو ویولِتا گالوِز، ۴۳ ساله، از لاوال
  • الکسی پاراسِنکو، ۲۶ ساله، از مونترال
  • ماریو ماراتا، ۶۴ ساله، از سنت-سوفی
  • سورین ارلیخ، ۶۲ ساله، از مونترال
  • گری مِیبی، ۵۷ ساله، از آستین

و اعضای شبکه در اونتاریو این افراد بوده‌اند:

  • نادر گرامیان-نیک، ۵۶ ساله، از وان
  • تانیا گرامیان-نیک، ۲۸ ساله، از وان
  • سحر شجاعی، ۴۵ ساله، از ثورنهیل
  • توماس شِه، ۴۷ ساله، از ثورنهیل
  • محمدرضا شیخ‌حسنی، ۵۵ ساله، از ریچموند هیل
  • شبنم منصوری، ۳۸ ساله، از مِیپِل

قرار است به زودی جزئیات بیشتری از عملیات کلکتور و فعالیت این شبکه خلافکار اعلام شود.

منابع:  گلوبال نیوز    پیکوبینو    پرژن میرور 

 


آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: