UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

آیا ساختمان لادن ایستگاهی برای آغاز دوباره احمدی‌نژاد است؟

آیا ساختمان لادن ایستگاهی برای آغاز دوباره احمدی‌نژاد است؟
چهل و چندروزی از پایان عمر دولت دهم می‌گذرد و محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولتش در این مدت در ساختمان لادن تهران که عنوان “دفتر رئیس‌جمهور سابق”‌ را یدک می‌کشد، دور هم جمع شده و ظاهرا به رصد مسائل روز کشور می‌پردازند.
به رغم آن که “محمود احمدی‌نژاد” گفته بود پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش به نارمک اسباب‌کشی کرده و سپس عازم دانشگاه ایرانیان خواهد شد، اما وی با همراهی اسفندیار رحیم‌مشائی در اولین روز پس از پایان دوران ریاست جمهوری به ساختمان لادن یا همان دفتر رئیس‌جمهور سابق رفت.1534585_864این اتفاق در حالی می‌افتد که احمدی‌نژاد پیش از این در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که چنین مرکزی (دفتر رئیس‌جمهور سابق) را نمی‌شناسد و به جای رفتن به این مرکز به نارمک خواهد رفت.

ساختمان لادن پیش از این در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و از سال‌های اخیر به کنترل نهاد ریاست جمهوری در آمده و بعد از بازسازی، در اختیار “علی سعیدلو” معاون امور بین‌الملل احمدی‌نژاد قرار گرفته بود که پس از نقل مکان سعیدلو در اختیار “بقایی” قرار گرفت.

20130807044152gb-1

دولت دهمی‌ها در لادن چه می‌کنند؟

در این میان نیز شنیده شده احمدی‌نژاد، وزرا و معاونان سابقش هر هفته دور یکدیگر جمع می‌شوند و جلساتی مشابه جلسات دولت برگزار می‌کنند که انجام این کار و برگزاری جلسه رئیس‌جمهور با اعضای دولت سابق نیز حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورده است.

از نقاط قابل توجه دیگر این ماجرا می‌توان به حرکات محسوس “رحیم مشایی” و بقایی در رفت و آمد به ساختمان لادن و ساختمان نزدیک به  آن اشاره کرد، زیرا عنوان شده مشایی نیز دفتری در همان خیابان را در اختیار خود دارد، همه اینها در حالی مطرح می شوند که برخی منابع از برنامه‌ریزی آنان برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و مجلس خبر داده‌اند.

برخی صاحبنظران تاکید می‌کنند که احمدی‌نژاد با تشکیل جلسات “دولت در سایه” خود به بررسی مسائل روز کشور می‌پردازد تا با رصد دقیق‌تر تحولات بتواند راه خود را بهتر برای بازگشت به عرصه قدرت باز کند؛ بازگشتی که احتمالا اولین نشانه‌های آن در انتخابات مجلس دهم بروز خواهد کرد.

در همین حین “مهدی خورشیدی” داماد محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور سابق برای حضور در مجلس دهم برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: طبیعتاً هر جریان سیاسی برای آینده برنامه دارد.

وی همچنین درباره برگزاری جلسات مشترک احمدی‌نژاد با وزاری سابقش گفت: من هم شنیدم که اعضای دولت دهم جلسه‌ای دارند، این کار طبیعی است.

با این تفاسیر تاکنون هیچ یک از نزدیکان احمدی‌نژاد برنامه‌ریزی تیم رئیس‌جمهور سابق را برای دو انتخابات آینده نفی نکرده‌اند، این موضوع نشان دهنده تایید برخی اخبار و شنیده‌ها است.

البته برخی از چهره‌های سیاسی درباره این تحولات به اظهار نظر پرداختند که از جمله آنان می‌توان به “اسدالله عباسی” وزیر سابق تعاون و کار و رفاه اجتماعی اشاره داشت.

وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره برگزاری جلسات دولت دهم در ساختمان لادن اظهار داشت: اینکه عنوان شده جلسات دولت در سایه در ساختمان لادن برگزار می‌شود، درست نیست.

 جلسات ساختمان لادن “دولتِ در سایه” را القا نکند

همچنین برخی از نمایندگان مجلس هم نسبت به تحرکات تیم رئیس‌جمهور سابق موضع داشتند که از میان آن‌ها حجت‌الاسلام “حسین سبحانی‌نیا” نماینده مردم نیشابور در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور اعضای هیئت دولت سابق در ساختمان لادن گفت: این اقدام، صرف ارتباط اعضای دولت قبلی با یکدیگر فی‌نفسه، منع و اشکالی ندارد چرا که طبیعی است افرادی که چند سال با هم کار کرده‌اند، ارتباطات قبلی خود را حفظ کنند.

وی در ادامه افزود: استفاده از برخی ظرفیت‌های نظام توسط روسای جمهور سابق در دیگر کشورهای دنیا نیز معمول و متعارف است، ولی قاعدتا این ظرفیت‌ها باید در جهت تقویت دولت و نظام به کار گرفته شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: به عقیده بنده، اساس کار خوب است که روسای جمهور قبلی دارای متانت و شأنی باشند و امکاناتی در اختیار آنها قرار گیرد، اما این امکانات باید در جهت استحکام نظام و وحدت جامعه باشد و  تا مادامی که تشکیل جلسه در ساختمان لادن، “دولتِ در سایه” را تداعی نکند، منعی ندارد.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات در محلی که به عنوان دفتر رئیس‌جمهور سابق در نظر گرفته شده، استفاده از بیت‌المال و اموال عمومی است، اظهار داشت: برگزاری جلسات هیئت دولت سابق باید در راستای اهداف دولت و نظام باشد و اگر اقدامات و نشست‌هایی برای غیر از کارهای عمومی و جاری کشور و عام المنفعه انجام شود، شبهاتی قانونی و شرعی به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جلسات هیئت ‌دولت سابق در ساختمان لادن، که ساختمانی متعلق به دولت است، نیاز به مجوز دولت فعلی دارد یا خیر، پاسخ داد: دولت و نهاد ریاست‌جمهوری باید این مسئله را تعیین تکلیف کنند که آیا چنین امکانی برای رئیس‌جمهور سابق در نظر گرفته شده و آیا روال قانونی این کار طی شده است یا خیر؟ تا سپس بر اساس آن اقدام کرد.

2_8902100812_L600

حکم تخلیه ساختمان لادن صحیح است

همچنین درباره بررسی حقوقی موضوع اسکان احمدی‌نژاد در ساختمان لادن نیز “علی مندنی‌پور” در گفتگو باباشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه برگزاری جلسات برخی اعضای دولت دهم در ساختمان لادن منطقی نیست، گفت: تعیین تکلیف برای ساختمان لادن و یا هر فضای دیگری که مربوط به دولت است،‌ باید توسط دولت فعلی صورت گیرد و دولت پیشین نمی‌تواند خودسرانه برای خود محل کاری ترتیب دهد.

وی ادامه داد: حکم تخلیه ساختمان لادن صحیح است و این مسئله نمی‌تواند برای دولت دهم حقی را بوجود آورد و این دولت حق استفاده از این ساختمان را تنها تا زمانی که در آن فعالیت می‌کرده، داشته است.

مندنی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر این ساختمان در انحصار دولت پیشین نیست، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و در حالی که این دولت نیازمند امکانات جدید است بنابراین دولت دهم باید این امکانات را در اختیار دولت تدبیر و امید قرار دهد.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید این مسئله را بنا به نیاز و ضرورت مصوب کند و اگر در چارچوب قانون صورت گیرد، قانون باید مجوز استفاده از این ساختمان را صادر کند.

ساختمان لادن که حالا چندروزی است مشهور شده، عنوان «دفتر رئیس‌جمهور سابق» و «ساختمان شماره یک دانشگاه ایرانیان» را یدک می‌کشد.

جرقه خبر احتمال بازپس‌گیری ساختمان لادن از احمدی‌نژاد را برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به دولت زدند ولی اولین اظهار نظر رسمی که تا حدودی گمانه‌زنی‌ها در این مورد را جدی‌تر کرد، اظهارات “مصطفی پورمحمدی” وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیات دولت در یکشنبه هفته گذشته بود.

پورمحمدی درباره بازپس‌گیری ساختمان لادن از احمدی‌نژاد و انتقال وزارت دادگستری به این ساختمان گفته است که مهم نیست که به کدام ساختمان می‌رویم و لادن و جای دیگر فرقی ندارد، اما هنوز قطعی نشده که به کجا می‌رویم.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که سرنوشت جلسات دولت دهمی‌ها در ساختمان لادن به کجا می‌انجامد و دولت تدبیر و امید به عنوان مسئول تصمیم‌گیرنده درباره ساختمان لادن چه فکری در سر دارد؛ چرا که بر اساس نظر صاحبنظران، اگر ساختمانی برای این جلسات در نظر گرفته شده است باید با مجوز دولت فعلی باشد که دولت یازدهم اجازه‌ای به این افراد برای تشکیل جلسه در دفتر رئیس جمهور سابق نداده است.

[باشگاه خبرنگاران]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: