UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بر این خاک چندان صبا بگذرد | که هر ذره از ما به جایی برد

بر این خاک چندان صبا بگذرد  |   که هر ذره از ما به جایی برد

بر این خاک چندان صبا بگذرد  |  که هر ذره از ما به جایی برد (سعدی)

با بهار آغاز می‌کنیم . با روزی نو و آئینی کهن، با فرخنده روزی و نوروز جان افروزی. سرفصل زندگی دوباره را با شما خوانندگان عزیز و همه‌ی همکاران، اهالی قلم و فرهنگ‌سازان و هنرپروران شروع می‌کنیم. دوباره شکوفایی بهار، بیداری طبیعت را به خودمان به همه‌ی ایرانیان و همه‌ی آنهایی که بهار و نوروز را در سراسر دنیا جشن می‌گیرند، شادباش می‌گوئیم.

ایرانیان در سراسر جهان متکثر شده‌اند. هر ذره‌ای از ما به چهارگوشه جهان رسیده و نوروز و نوسال را به پهنای گیتی پخش کرده‌است. امروز تمام قاره‌ها با فرهنگ و آداب و رسوم نوروز آشنایند و رهبران جهان هرساله برای ایرانیان و دیگر اقوام و ملتی که این آئین را پاس می‌دارند، پیام‌های نوروزی می‌فرستند.
با همت و تلاش تک تک ایرانیان، سفره هفت‌سین از چاردیواری کوچک خانه تا به مدارس و اداراتی که ایرانیان حضور دارند، تا اماکن عمومی راه یافته و این آئین باشکوه نوروزی گرامی داشته‌میشود و دیگر اقوام و جوامع در کانادا نوروز را میشناسند و پیام‌های نوروزی دولت فدرال و دولت‌های محلی، به سنت هرساله تبدیل شده‌است.
خوشحالیم که اولین شماره نوروزی ما با اولین روز سال ۱۳۹۳ خورشیدی و اولین روز بهار مصادف شده‌است. فرخنده‌باد این تقارن!

ما و تمام همکارانمان در بخش‌های تحریریه و فنی، صمیمانه امیدواریم که اولین گرمای خورشیدی سال، برای همه قرین با شادی و موفقیت باشد. همچنان آرزو می کنیم که سال اسب؛ پیام آور توانمندی و سلامت تن و جان و نیز استواری در پیوند و روابط انسانی و استقرار دموکراسی در ایران و صلح در جهان باشد.
باری، سالی که گذشت اما برای همکاران رسانه‌ای ما در داخل کشور نسیم آزادی نیاورد و نویسندگان و شاعران و بلاگ‌نویسان و هنرمندان ما همچنان در فشار و محدویت به‌سربردند و زندان و زندانی یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر از خانواده‌ها بوده‌است.

تلاش‌گران و کوشندگان آزادی در محبس تنها توانسته‌اند چند روزی را از زندانبان مرخصی بگیرند و عده‌ای نیز جان شیرین از کف داده و دلیل مرگ‌آنها به یکی از چالش‌های بین آزادیخواهان و دستگاه خودکامه‌ی قضایی در ایران تبدیل شده‌است. مرگ ستار بهشتی فرزند برومند خانم گوهری و روشن نشدن دلیل آن، داغی است که امسال و هرسال بر قلب این مادر خواهد نشست و مادران و خانواده‌های پرشماری در حکومت جمهوری اسلامی هرساله داغدارانند.
پی‌گیران جنبش سبز و «رای من کجاست» و رهبران این جنبش؛ زهرا رهنورد و حسین موسوی و مهدی کروبی هنوز در زندان‌ها و حصر خانگی به‌سر می‌برند.
باد صبا از بهار طبیعت در ایران نوید میدهد و بهار آزادی همچنان در گرگ و میش رستن و در مغاک ماندن است.

سحر بلبل حکایت با صبا کرد / که عشقِ روی گل با ما چه ها کرد
«حافظ»
حکومت‌ها و دولت‌ها به ویژه در ایران؛ تغییر، نورویی و طراواتِ آزادگی را از طبیعت ناموخته‌اند. چنین است که دگراندیشان و دگرباشان مورد ظلم و پی‌گرد قرار می‌گیرند و اذیت و آزار پیروان بهائیان، دراویش و خانواده‌هایشان، کماکان ادامه می‌یابد.
احکام اعدام و آویختن طناب دار به گلوی مجرمین در ملاء عام به یک ویژگی در دستگاه قضایی ایران تبدیل شده‌است.
در سال پیش اگرچه قدم‌هایی از سوی دولت روحانی برای کاهش تنش و تغییر در سیاست خارجی برداشته‌شده و در عرصه توافق هسته‌ای گام‌هایی برداشته شده‌است اما هیچ نسیمی در عرصه‌ی تعامل با دگراندیشان و دگرباوران دینی وزیده نشده و هیچ روزنه‌ای برای رستن و بیرون زدن جوانه‌های آزادی گشوده نشده‌است.

سالی که گذشت شماری از نویسندگان و اهالی قلم نیز درگذشتند ولی آثارشان نزدمان به‌یادگار باقی مانده‌است. مانایان؛ محمود استادمحمد، شیرکو بیکس، رضا مرزبان، بهمن فرزانه، منصور کوشان، علیشاه مولوی و … از جمله‌ی رفته‌گان هستند که نام و یادشان مانا.

به امید بازگردیم و به رویش بیدریغ و دوباره‌ی طبیعت. به همه‌ی آنهایی که در سال پیش با قلم‌هایشان، با قدم‌هایشان، با حمایت‌های مادی و معنوی‌شان این نهال رسانه‌ای ۲۱ ساله‌ی پارسی زبان در ونکوور – کانادا را حمایت کردند و آن را از گزند بحران‌ها مصون داشتند، سلام و درودی بهاری می‌فرستیم و برای همه خوانندگان عزیز شهروند بی‌سی و شهرگان آنلاین و همه هموطنان گرامی بهاری دلپذیر و شادمانه آرزومندیم.
در سال نو با امیدی تازه و نو، نوروز را گرامی بداریم و بر تلاش‌هایمان برای کسب صلح و دموکراسی بیافزائیم.
نوروزتان فرخنده!

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: