تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

بر این خاک چندان صبا بگذرد | که هر ذره از ما به جایی برد

بر این خاک چندان صبا بگذرد  |   که هر ذره از ما به جایی برد

بر این خاک چندان صبا بگذرد  |  که هر ذره از ما به جایی برد (سعدی)

با بهار آغاز می‌کنیم . با روزی نو و آئینی کهن، با فرخنده روزی و نوروز جان افروزی. سرفصل زندگی دوباره را با شما خوانندگان عزیز و همه‌ی همکاران، اهالی قلم و فرهنگ‌سازان و هنرپروران شروع می‌کنیم. دوباره شکوفایی بهار، بیداری طبیعت را به خودمان به همه‌ی ایرانیان و همه‌ی آنهایی که بهار و نوروز را در سراسر دنیا جشن می‌گیرند، شادباش می‌گوئیم.

ایرانیان در سراسر جهان متکثر شده‌اند. هر ذره‌ای از ما به چهارگوشه جهان رسیده و نوروز و نوسال را به پهنای گیتی پخش کرده‌است. امروز تمام قاره‌ها با فرهنگ و آداب و رسوم نوروز آشنایند و رهبران جهان هرساله برای ایرانیان و دیگر اقوام و ملتی که این آئین را پاس می‌دارند، پیام‌های نوروزی می‌فرستند.
با همت و تلاش تک تک ایرانیان، سفره هفت‌سین از چاردیواری کوچک خانه تا به مدارس و اداراتی که ایرانیان حضور دارند، تا اماکن عمومی راه یافته و این آئین باشکوه نوروزی گرامی داشته‌میشود و دیگر اقوام و جوامع در کانادا نوروز را میشناسند و پیام‌های نوروزی دولت فدرال و دولت‌های محلی، به سنت هرساله تبدیل شده‌است.
خوشحالیم که اولین شماره نوروزی ما با اولین روز سال ۱۳۹۳ خورشیدی و اولین روز بهار مصادف شده‌است. فرخنده‌باد این تقارن!

ما و تمام همکارانمان در بخش‌های تحریریه و فنی، صمیمانه امیدواریم که اولین گرمای خورشیدی سال، برای همه قرین با شادی و موفقیت باشد. همچنان آرزو می کنیم که سال اسب؛ پیام آور توانمندی و سلامت تن و جان و نیز استواری در پیوند و روابط انسانی و استقرار دموکراسی در ایران و صلح در جهان باشد.
باری، سالی که گذشت اما برای همکاران رسانه‌ای ما در داخل کشور نسیم آزادی نیاورد و نویسندگان و شاعران و بلاگ‌نویسان و هنرمندان ما همچنان در فشار و محدویت به‌سربردند و زندان و زندانی یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر از خانواده‌ها بوده‌است.

تلاش‌گران و کوشندگان آزادی در محبس تنها توانسته‌اند چند روزی را از زندانبان مرخصی بگیرند و عده‌ای نیز جان شیرین از کف داده و دلیل مرگ‌آنها به یکی از چالش‌های بین آزادیخواهان و دستگاه خودکامه‌ی قضایی در ایران تبدیل شده‌است. مرگ ستار بهشتی فرزند برومند خانم گوهری و روشن نشدن دلیل آن، داغی است که امسال و هرسال بر قلب این مادر خواهد نشست و مادران و خانواده‌های پرشماری در حکومت جمهوری اسلامی هرساله داغدارانند.
پی‌گیران جنبش سبز و «رای من کجاست» و رهبران این جنبش؛ زهرا رهنورد و حسین موسوی و مهدی کروبی هنوز در زندان‌ها و حصر خانگی به‌سر می‌برند.
باد صبا از بهار طبیعت در ایران نوید میدهد و بهار آزادی همچنان در گرگ و میش رستن و در مغاک ماندن است.

سحر بلبل حکایت با صبا کرد / که عشقِ روی گل با ما چه ها کرد
«حافظ»
حکومت‌ها و دولت‌ها به ویژه در ایران؛ تغییر، نورویی و طراواتِ آزادگی را از طبیعت ناموخته‌اند. چنین است که دگراندیشان و دگرباشان مورد ظلم و پی‌گرد قرار می‌گیرند و اذیت و آزار پیروان بهائیان، دراویش و خانواده‌هایشان، کماکان ادامه می‌یابد.
احکام اعدام و آویختن طناب دار به گلوی مجرمین در ملاء عام به یک ویژگی در دستگاه قضایی ایران تبدیل شده‌است.
در سال پیش اگرچه قدم‌هایی از سوی دولت روحانی برای کاهش تنش و تغییر در سیاست خارجی برداشته‌شده و در عرصه توافق هسته‌ای گام‌هایی برداشته شده‌است اما هیچ نسیمی در عرصه‌ی تعامل با دگراندیشان و دگرباوران دینی وزیده نشده و هیچ روزنه‌ای برای رستن و بیرون زدن جوانه‌های آزادی گشوده نشده‌است.

سالی که گذشت شماری از نویسندگان و اهالی قلم نیز درگذشتند ولی آثارشان نزدمان به‌یادگار باقی مانده‌است. مانایان؛ محمود استادمحمد، شیرکو بیکس، رضا مرزبان، بهمن فرزانه، منصور کوشان، علیشاه مولوی و … از جمله‌ی رفته‌گان هستند که نام و یادشان مانا.

به امید بازگردیم و به رویش بیدریغ و دوباره‌ی طبیعت. به همه‌ی آنهایی که در سال پیش با قلم‌هایشان، با قدم‌هایشان، با حمایت‌های مادی و معنوی‌شان این نهال رسانه‌ای ۲۱ ساله‌ی پارسی زبان در ونکوور – کانادا را حمایت کردند و آن را از گزند بحران‌ها مصون داشتند، سلام و درودی بهاری می‌فرستیم و برای همه خوانندگان عزیز شهروند بی‌سی و شهرگان آنلاین و همه هموطنان گرامی بهاری دلپذیر و شادمانه آرزومندیم.
در سال نو با امیدی تازه و نو، نوروز را گرامی بداریم و بر تلاش‌هایمان برای کسب صلح و دموکراسی بیافزائیم.
نوروزتان فرخنده!

تبلیغات

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها:

Verified by MonsterInsights