In touch with Diverse Iranian Community

نبرد علیه دیکتاتوری

CCinema2-1-150x150 نبرد علیه دیکتاتوری
امید حبیبی‌نیا

نبرد علیه دیکتاتوری

بازی گرسنگی، زاغ مقلد ـ قسمت اول

 ☆☆ (THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY – PART 1)

Cinema2-2--450x270 نبرد علیه دیکتاتوری

خلاصه: پس از فرار کتنیس و پناه آوردن به منطقه سیزدهم که با رئیس جمهور در نبرد است در آنجا بدل به نماد مقاومت علیه نیروهای کاپیتول می شود، پس از حمله ارتش رئیس جمهور اسنو به منطقه سیزدهم، نیروهای مقاومت  برای رهایی گروگان ها وارد عمل می شوند.

کارگردان: فرانسیس لارنس، فیلمنامه: پیتر کاریگ، دانی استرونگ براساس داستان زاغ مقلد نوشته سوزان کالینز، بازیگران: جنیفر لارنس (کتنیس)، جاش هاچرسون (پیتا)، وودی هارلسون (هی میتچ)، جولیان مور (‌رئیس جمهور آلما کوین)، آمریکا، ۲۰۱۴، ۱۲۳ دقیقه، ماجراجویی، علمی ـ تخیلی. پرفروش ترین فیلم آمریکای شمالی در دو هفته گذشته.

سومین فیلم از سری بازی گرسنگی، برخلاف دو فیلم قبلی هیجان و درگیری مداوم را ندارد، با این حال هر چند ممکن است برخی از تماشاگران را گرسنه و سیر نشده برای تخلیه هیجانی از سینما بیرون بفرستد اما درگیری و تنش درونی آن با صحنه های کلاستروفوبیک آن که در فضای بسته و زیر هجوم حمله هوایی نیروهای ارتش رئیس جمهور دیکتاتور می گذرد، سبب می شود تا تماشاگر در انتظار قسمت دوم این مجموعه محبوب باقی بماند.

حاکمیت توتالیتار رئیس جمهور اسنو که اشرافیت و لباس های پرزرق و برق و ارتش مسلح و مجهزش با پروپاگاندای دائمی و حتی استفاده از پیتا (که علیه حاکمیت او شوریده بود) برای منصرف کردن انقلابیون از مقاومت شاید برای تماشاگران ایرانی و برخی از کشورهای مشابه مفاهیمی آشکار داشته باشد، اما روح انقلابی کتابهای محبوب سوزان کالینز که مبنای سری فیلم های بازی گرسنگی است شاید بیش از همه خود را در قسمت سوم نشان می دهد؛ آن جا که تمام مظاهر و نشانه های حاکمیت توتالیتار و نیروهای مقاومت در برابر یکدیگر صف می کشند؛ دیکتاتوری، مردسالاری، پروپاگاندا، قدرت بی واسطه و ارتش مهاجم در برابر مقاومت، زنانگی، نمادسازی از انقلاب و نفوذ پیام های مقاومت در بین سایر مردم مناطق تحت اشغال دیگر.

نقش جنیفر لارنس (کتنیس) که در دو فیلم قبلی بیشتر معطوف هیجان سازی و قهرمان پروری بیرونی بوده در این فیلم بیشتر با تنش درونی درگیر شده، تعارضی ست میان زندگی و مرگ، عشق و فراموشی و خود واقعی و خود ایده آل. از همین رو ممکن است حتی بیشتر از دو قسمت قبلی جذاب به نظر بیاید ولی تماشاگری که انتظار زد و خورد و کنش های برونی او همچون دو فیلم قبلی را دارد چندان راضی نمی کند.

با این همه فیلم برای تماشاگرانی که به داستان و این سری از فیلم ها علاقمند هستند ممکن است همچنان جذاب به نظر برسد، دیدن جنیفر لارنس در نقشی متفاوت که قرار است در قالب ستاره مقاومت به مقابله با پروپاگاندای رئیس جمهور اسنو برود و میان یک مثلث عشقی نیز گرفتار آمده است با جلوه های ویژه و به ویژه افکت های صدایی که التهاب لحظات دلهره آور را بیشتر می کند، موسیقی و بالاخره گروه بازیگران بسیار خوب جا افتاده ش در فیلم و انتظار برای قسمت نهایی آن در سال آینده، همه آن چیزی ست که بازی گرسنگی را تا نوامبر بعدی در خاطر برخی از علاقمندانش زنده نگه می دارد.

 فیلم های محبوب ماه نوامبراز نظر منتقدان:

Cinema2-3-450x300 نبرد علیه دیکتاتوریفیلم هایی که در ماه نوامبر در کانادا و آمریکا اکران آنها آغاز شده، به ترتیب محبوبیت از نظر منتقدان سینما:

بابادوک (جنیفر کنت، ترسناک، رده بندی سنی نشده)

شب بیدار (دان گیلوری، اسرارآمیز، R )

مرد پرنده (الخاندرو گونزالس ایناریتو، کمدی، R )

وضعیت اضطراری (روبن اوستلوند، درام، R)

همانطور که او به نظر می رسد (دانیل رابریو، درام، رده بندی سنی نشده)

مردم سفید پوست عزیز (جاستین سایمین، کمدی، R )

دختری شب تنها به خانه بازمی گردد (آنا لیلی امیرپور، خون آشامی، رده بندی سنی نشده)

قصه شاهزاده کاگویا (ایساو تاکاهاتا، کارتون، PG)

ضربه (دامین شازل، درام، R)

قهرمان گنده ۶ ( دان هال، کریس ویلیامز، کارتون، PG)

نظریه ای برای همه چیز (جیمز مارش، درام، PG-13 )

ورای همه روشنایی ها (جینا پرینس بیتوود، درام، PG-13  (

شکارچی روباه (بنت میلر، درام روانشناختی،R)

بازی تقلید (مورتن تیلدم، اسرارآمیز، PG-13  (

راهنمای ارزش گذاری:

 پنج ستاره: عالی

چهار ستاره: خیلی خوب

سه ستاره: خوب

دو ستاره: متوسط

یک ستاره: کم ارزش

536c81b00f2cbf2fe7d28b873e4d7b97?s=100&d=mm&r=g نبرد علیه دیکتاتوری

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

پاسخ دهید

مشاهدهٔ قبل از ارسال

نمایش متن بعد از ارسال