نگاهی به نامزدهای جوایز گلدن گلوب
هفتاد و دومین مراسم جوایز گلدن گلوب، یازدهم ژانویه دربورلی هیلتون هتل برگزار میشود، مراسمی که روزنامه نگاران سینمایی انتظار دارند در آن جوایز سینمایی به چند فیلم شاخص سال ۲۰۱۴ تعلق گیرد.
این مراسم که توسط انجمن رسانههای خبری خارجی هالیوود برگزار میشود در واقع پیش درآمدی ست بر جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا که ماه آینده جوایز اسکار را اهدا میکند و تا به اینجا نام یک ایرانی تبار یعنی تلخون حمزوی، فیلمساز ساکن زوریخ در میان فهرست اولیه فیلمهای کوتاه اسکار دیده میشود.
(با تلخون حمزوی مصاحبه کوتاهی کردهام که هفته آینده خواهید خواند).
در سالهای اخیر بر اهمیت جوایز گلدن گلوب افزوده شده به گونه ای که شانس فیلمهایی که جایزه گلدن گلوب را دریافت کردهاند در اسکار بسیار بیشتر ارزیابی میشود.
به عنوان نمونه سال گذشته زیبایی مطلق (پائولو سورنتینو) و دوازده سال یک برده (استیو مک کوئین) که جوایز اصلی گلدن گلوب را ربوده بودند جوایز تقریباً مشابهی در اسکار نیز دریافت کردند، استثنای جالب توجه کلاهبرداری آمریکایی (دیوید راسل) بود که علیرغم آنکه نامزد ده جایزه اسکار بود دست خالی از دالبی تئاتر در هالیوود بازگشت.
امسال همه نگاهها متوجه سه فیلم اصلی است که نامزد جوایز اصلی هستند: دختری که رفت (دیوید فینچر)، پسرانگی (ریچارد لینکلیتر) و مرد پرنده (الخاندرو گونزالس ایناریتو) که بسیاری از منتقدان آنها را در فهرست بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۴ خود ذکر کردهاند.
(شمارههای ۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ شهروند ونکوور را نگاه کنید)
در بخش بهترین فیلم درام، فیلمهای پسرانگی، فاکس کچر (بنت میلر)، بازی تقلید (مورتن تیلدوم)، سلما (آوا دورنی) و نظریه همه چیز (جیمز مارش) نامزد شدهاند.
روزنامه نگاران سینمایی معتقدند که بخت پسرانگی برای دریافت جایزه بهترین فیلم درام بیش از همه است، ضمن اینکه جای دختری که رفت خالی است.
در بخش بهترین فیلم کمدی یا موزیکال فیلمهای: مرد پرنده، هتل بزرگ بوداپست (وس آندرسون)، درون جنگل (راب مارشال)، پراید (ماتئو وارشوس) و سنت وینسنت (تئودور ملفی) نامزد شدهاند که حدس زدن برنده این جایزه چندان آسان نیست اما بسیاری از سایتهای تخصصی حدس میزنند که مرد پرنده کمدی سیاه ایناریتو با دست پر به خانه بازگردد.
از میان بازیگران نامزد گلدن گلوب در بخش درام استیو کارل برای بازی در فیلم فاکس کچر و روزاموند پایک برای فیلم دختری که رفت بیش از همه شانس دریافت جوایز بازیگری را دارند، با اینکه بازی پایک در فیلم محبوب فینچر یکی از نقاط قوت اصلی آن بود اما او با رقبای سرسختی همچون جولیان مور و فلشیتی جونز روبرو است.
در بخش کمدی یا موزیکال رقابت حتی سخت تر است و جولیان مور برای فیلم کراننبرگ هم در آنجا حضور دارد. بازی درخشان امیلی بلونت در نقش زن نانوا در فیلم درون جنگل و همچنین جولیان مور در نقش بازیگر از رده خارج و با تمایل جنسی بسیار توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
از سوی دیگر رسانهها از مایکل کیتون به عنوان برنده احتمالی جایزه بازیگر مرد کمدی یا موزیکال در گلدن گلوب سخن می گویند که در واقع در این فیلم نقش مشابهی چون جولیان مور در نقشه ای به ستارگان دارد، ستاره ای از رده خارج شده که سعی میکند به هر ترتیبی که شده به صحنه بازگردد.
از میان کارگردانها، حدس من آن است که جایزه به ریچارد لینکلیتر خواهد رسید که با پسرانگی، فیلمی غیرمنتظره و غریب از رشد و بلوغ ساخته است. دیوید فینچر و ایناریتو نیز البته در میان نامزدها حضور دارند.
در مورد فیلمنامه هر چند که شخصاً مایل هستم دختری که رفت برنده گلدن گلوب باشد اما همه نامزدهای دیگر یعنی هتل بزرگ بوداپست، مرد پرنده، پسرانگی و بازی تقلید فیلمنامه هایی خوب دارند.
در مورد بهترین فیلم خارجی نیز تصور من آن است که با توجه به موفقیتهای وضعیت اضطراری (روبن اوستلوند) این جایزه به سوئد خواهد رسید، نکته غریب نادیده گرفتن مامی (زاویه دولان) از کانادا است که بدون شک یکی از بهترین فیلمهای سینمای کانادا در سالهای اخیر بوده است.
گلدن گلوب علاوه بر جوایز سینمایی، بهترینهای تلویزیون را نیز انتخاب میکند، اعضای انجمن، امسال چند سریال محبوب را در بخشهای درام و موزیکال یا کمدی به عنوان بهترینها انتخاب کردهاند که از آن میان خانه کاردها که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد بخت بسیاری دارد. رابطه عاشقانه و نارنجی سیاه جدید است نیز که بیشتر سریالهایی با محوریت زنان مانند دختران و زن خوب هستند نیز با نقدهای خوب بسیاری در سال گذشته روبرو بودهاند.
دو مینی سری فارگو (با پنج نامزدی) و کارآگاهان واقعی (با چهار نامزدی) که هم توجه مخاطبان و هم منتقدان را به خود جلب کردند نیز حضور چشمگیری در میان نامزدهای تلویزیونی دارند و هر دو به گمان من از بهترین مینی سریهای سالهای اخیر بودهاند.
حال باید تا یکشنبه شب صبر کرد و دید چه کسانی با این گوی طلایی به خانه باز میگردند و آیا این گوی میتواند دروازه بخت آنها را برای اسکار نیز باز کند؟
- درباره نویسنده:
- تازهترینها:
امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.