UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

چرا چین مانع ورود دختر شایسته کانادا به چین شد؟

چرا چین مانع ورود دختر شایسته کانادا به چین شد؟

آناستازیا لین بازیگر ۲۵ ساله کانادایی دارای عنوان دختر شایسته کانادا در سال ۲۰۱۵، هفته گذشته پس از تکذیب دریافت دعوت‌نامه و ویزا برای شرکت در مراسم نهایی انتخاب دختر شایسته جهان که در جزیره هنان چین برگزار می‌شود، عنوان خبرهای روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.

Capture-Copy9

لین در چندین فیلم با موضوعات نقض حقوق بشر در چین، ایفای نقش کرده، و در کنگره آمریکا نیز صحبت کرده است.

وی تمرین کننده روش معنوی فالون‌گونگ، یک تمرین مدیتیشن و آموزه‌های اخلاقی است، که از سال ۱۹۹۹ در چین به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شده است.

«زیبایی در برابر حزب» تیتری که یک خبرنگار انتخاب کرد، توجه جهانیان را به خود جلب کرد. گذشته از درخواست تجدید نظر آشکار در داستان، از شرکت ملکه زیبایی در مراسم نهایی ممانعت شد به دلیل این‌که، دولت چین از فعالیت‌های او مضطرب و هراسان است. این نشان دهنده پیامی عمیق در پس آنچه جمهوری خلق چین در نقطه‌ای از جهان است.

و این پیام اینست که حزب کمونیست چین تا زمانی که نهادهای بین‌المللی بر اساس سیاست‌های این حزب سازگار باشند، با این نهادها همراه خواهد بود. این خواسته‌ای بی‌پرده است و تا اندازهٔ زیادی انعکاس دهندهٔ خواسته‌های ساخته شده برای مردم چین است. «گائو فشانگ»، وکیل حقوق بشر، به شش سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد. او ۸۰۰ روز در مکانی سرد و تاریک محبوس نمی‌شد، فقط اگر او آنچه را حزب کمونیست از او می‌خواست، انجام می‌داد.

این مجازات‌ها در انواع مختلف از جمله اقتصادی برای بازیگران بین‌المللی نیز اعمال می‌شود. در آرمان‌های جهانی حزب، اگر کسی با نیازهای حزب هم‌سو باشد، و آن‌را به چالش نکشد، مورد مجازات قرار نمی‌گیرد. چیزی شبیه احزاب هشت‌گانه در چین که تحت کنترل حزب کمونیست چین اداره می‌شوند.

«کریستوفر فورد»، در کتاب خود (در میان دیگران)، این ایده‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار داده است. در بخشی از این کتاب آمده است:

«تمرکز اصلی جمهوری خلق چین برای داشتن حداکثر قدرت، داشتن نقش هدایت جهانی برای همه مردم است. مقامات چینی در خصوص کشورهایی با فرهنگ قوی با ملاحظه عمل می‌کنند، ولی کشورهایی با فرهنگ ضعیف مجبور به پذیرش این سیاست هستند.»

و نظر به این‌که قدرت چین در حال رشد است، انتظار می‌رود پکن با قدرت بیشتری تحت عنوان «جهان هماهنگ»، در جهان صحبت کند، مقامات چینی اهداف خود را در عرصه بین‌المللی به نام «کنترل گفتمان» دسته بندی کرده، و جامعه انسانی را در کل دنیا به عنوان بخشی از چین برای بازگشت به عظمت چین قلمداد می‌کنند.»

اگر چه دلایل بیان شده است، ولی ارزش روابط عمومی، رویکردی کاملاً ضروری است.

از این سو در نظر بگیرید، هالیوود برای ساخت فیلم در مورد هر جنبه از چین مدرن کاملاً آزاد است، روزنامه‌نگاران خارجی و چینی زبان قادر به گزارش کردن در مورد چین بدون هیچ‌گونه سانسور و محدودیت هستند. آناستازیا برای شرکت در مراسم انتخاب دختر شایسته جهان در چین و ابراز عقیده‌اش آزاد است.

در هر موردی دروغ‌های حزب کمونیست آشکار می‌شود که چین چنین بهشتی را برای مردم خلق نکرده است. دولتی که تا عمق بسیاری از منابع اجتماعی را تحت کنترل دارد، مسئول عواقب مشکلات ایجاد شده آن خواهد بود که بر خلاف ادعای حزب، «فالون گونگ» تهدیدی برای مردم نیست و آزار و اذیت آن اشتباه است. اساساً آزادی عقیده و اطلاعات و بیان حقیقت از دید حزب چیزی از مد افتاده است، چرا که عدم حقانیت حزب کمونیست چین را افشا می‌کند.

به خاطر وجود مشکلاتی در این سیستم عجیب، حوادثی همچون دختر شایسته کانادا مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر نماینده دختر شایسته کانادا به خاطر علتی دیگر مانند خشونت خانوادگی به جای آزار و اذیت در چین مورد توجه قرار می‌گرفت، ماهیت حزب کمونیست چین یاددآوری نمی‌شد و تلاش در این راه به عهده همه ماست. هنگامی که به چین بیاید جشن واقعی است.

CP_0356-674x449

استقبال از دختر شایسته کانادا، آناستازیا لین، در بازگشت به کانادا

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا پس از گذراندن یک هفته در هنگ‌کنگ و ناموفق بودن تلاش‌های بین‌المللی برای حضور وی در مراسم نهایی انتخاب دختر شایسته جهان که در سانیای چین برگزار می‌شود، در میان استقبال گروهی از مردم و خبرنگاران به کانادا بازگشت.

گروهی ۳۰ نفره برای خوش‌آمد گویی به وی در فرودگاه پیرسون تورنتو جمع شده بودند. بر روی یکی از پلاکاردهای استقبال کنندگان جمله «به ملکه آنا درود بفرستید» به چشم می‌خورد. لین در گفتگو با خبرنگاران در مورد تجارب خود گفت که انتظار نداشت که وقایع آنطور که آنها می‌خواهند جلو برود.
وی در هنگام ورود در مصاحبه با خبرنگار اپک‌تایمز گفت: «فکر نمی‌کردم این موضوع به اتفاقی جهانی تبدیل شود. تنها هدف من از رفتن به آنجا شرکت در مسابقه به نمایندگی از کانادا بود.»

پس از این‌که پدر لین در چین توسط ماموران امنیتی تهدید شد تا از دخترش بخواهد سکوت کند، این موضوع توجه بیشتری به خود جلب کرد.

پس از این‌که لین تاج دختر شایسته کانادا را بر سر نهاد، از آزادی مذهبی و حقوق بشر در چین دفاع کرد. وی علناً در مورد آزار و اذیت فالون گونگ و گروه‌های دیگر مذهبی توسط حزب کمونیست چین صحبت کرد.

لین گفت: «من در مسابقات دختر شایسته شرکت کردم به خاطر اینکه شعار این رقابت‌ها زیبایی با یک هدف بود. فکر می‌کنم برای ارزشهایی مانند: آزادی، بردباری و تفاوت و گوناگونی که برای کانادایی‌ها مهم است ایستادگی کردم. البته این ارزش‌ها برای هر دولتی مهم است. گرچه از نرفتن به سانیا متأثر هستم، ولی پشتیبانی جهانی از من فوق‌العاده بود. من واقعاً آن‌را تقدیر می‌کنم.»

آناستازیا گفت که هنوز امیدوار است که تبعیض برداشته شود و بتواند با گرفتن ویزا به سانیا برود.

anastasia_lin_front

«حدس می‌زنم آن‌ها را کمی دست بالا گرفته‌ایم. ولی به طور کلی من به هدفم دست یافتم که مردم در مورد این داستان آگاه شدند. موضوع من در مقابل موضوعات اصلی نقض حقوق بشر در چین بسیار کم‌اهمیت است.

آناستازیا لین: این نشان داد که حزب کمونیست چین از ویزا و اعضای خانواده به عنوان وسیله‌ای برای ساکت کردن مردم خارج از چین استفاده می‌کند.

لین اضافه کرد که یکی از جنبه‌های مثبت رد شدن ویزای من، ماندن در هنگ‌کنگ به مدت یک هفته بود.

به گفتهٔ آناستازیا مردم بسیار صمیمی و آگاهند. به دلیل این‌که تلاش کرده‌اند از ذره ذره آزادی شخصی خود دفاع کنند. بنابراین وقتی که با آنها صحبت می‌کنید می‌بینید که گنجی در آن‌ها نهفته است. مردم از این‌که آزادی مهم و با ارزش است آگاهند.

لین در مورد برنامه‌های آینده‌اش گفت که در حال حاضر برنامه فوری ندارد، ولی سعی دارد از عقایدش برای صحبت کردن با افرادی که از ظلم و ستم رنج برده‌اند استفاده کند. وی گفت در حال حاضرتاج دختر شایسته و موضوع ممانعت وی از ورود به چین باعث تقویت صدای او شده، و اهدافش را مطرح می‌کند.

لین با اشاره به مصاحبه‌های رسانه‌ها با وی گفت مردم از مصاحبه‌های متعدد یک نکته را دریافت کردند: «اگر پافشاری کنید، اگر برای آنچه که فکر می‌کنید درست است، مقاومت کنید، نهایتاً تغییر رخ خواهد داد.»

[اپک فارسی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: