تصویر «مثلث عشقی» و «مردان نیمهبرهنه» در تلویزیون ایران ممنوع شد
طبق بخشنامه جدید معاون تلویزیون دولتی ایران، طرح و تصویر «مثلثهای عشقی و مردان نیمهبرهنه» در سیمای جمهوری اسلامی ایران ممنوع اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر پایه بخشنامه جدید، افزودن داستانهای مربوط به مثلثهای عشقی که اصطلاحاً به علاقهمندی دو نفر به یک نفر یا برعکس گفته میشود تنها «به منظور بیان تقبیح آن» مجاز خواهد بود.
این بخشنامه میافزاید: «همچنین باید از اختلاط بیمورد زن و مرد در تولیدات تلویزیونی در صحنههایی نظیر عروسی، میهمانی خانوادگی، فضاهای کاری و همچنین جشنها اکیداً خودداری شود.»
طبق بخشنامه جدید معاون سیما که به مدیران شبکهها و مراکز استانها، گروههای برنامهساز و مدیران تأمین برنامه ابلاغ شدهاست، «طرح ترکیبهای عشقی هوسآلود و مثلثهای عشقی مگر به منظور بیان تقبیح آن و در حداقل ممکن ممنوع است.»
نمایش مردان «نیمهبرهنه» در تولیدات داخلی و خارجی نیز ممنوع است.
بنا بر این گزارش، پخش برنامههایی که «مروج عادیسازی محرم و نامحرم و شکستن حریمهای شرعی میان آنها میشود، نیز ممنوع است.»
طرح داستان مثلث عشقی در سیمای جمهوری اسلامی با سریال خانوادگی «در پناه تو» آغاز شد که در نیمه دوم سال ۱۳۷۵ از شبکه سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. حمید لبخنده، کارگردان این مجموعه البته ناچار شد برای تطبیق با قوانین موجود، نقش یکی از اضلاع این مثلث عشقی (به بازیگری پارسا پیروزفر) را به میزان زیادی تعدیل کند.
از آن زمان سریالهایی با مضمون مثلث عشقی همواره بخشی از مجموعههای تلویزیونی ایران را تشکیل دادهاست که از میان آنها میتوان به سریال «نون و ریحون» به کارگردانی فرزاد مؤتمن، «سالهای برف و بنفشه» به کارگردانی سعید سلطانی، و «راه بیپایان» به کارگردانی همایون اسعدیان اشاره کرد.
پخش سریال تلویزیونی «سیامین روز» از شبکه دوم سیما در ماه رمضان اخیر که در آن مثلثها و مربعهای عشقی به تصویر کشیده شدهاست نیز انتقاد برخی رسانههای داخلی ایران را در پی داشتهاست.
پیش از این صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار بخشنامههایی با موضوع ممنوع کردن ساخت برنامهها و سریالهایی با مضامین بسیار تلخ، خشونت بیش از حد، یا روابط زن و مرد صادر کردهاست اما دنبال کردن روند ساخت مجموعههای تلویزیونی در ایران نشان میدهد که این بخشنامهها به طور معمول پس از گذشت چند ماه از صدور، قاطعیت اجرایی خود را از دست میدهند.
[رادیو فردا]
- درباره نویسنده:
- تازهترینها:
In touch with the Iranian cultural diaspora.
Shahrgon is an online magazine for Canada’s Iranian cultural diaspora and Persian-speaking languages.
Shahrgon started working in Vancouver, Canada, in 1992 with the publication “Namai Iran” and then in the evolution of “Ayandeh” and “Shahrvand-E Vancouver,” it transformed into Shahrgon.
Shahrgon; The magazine of the Iranian cultural diaspora;
شهرگان مجلهی دیاسپورای ایران فرهنگی در ونکوور کانادا از سال ۱۹۹۲ با نشریهی «نمای ایران» آغاز بهکار کرده و سپس در فرگشتی از «آینده» و «شهروند ونکوور» به شهرگان فراروئید