UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ایران برای چهارمین بار به جام جهانی فوتبال صعود کرد

ایران برای چهارمین بار به جام جهانی فوتبال صعود کرد

پرواز به بهشت ریو از جهنم اولسان

289321hp2

ملی پوشان ایران با یک نمایش منطقی و به دور از احساس توانستند با نتیجه یک بر صفر حسرتی که چهار سال پیش در کره در دل ایرانی ها ماند، در همین کشور به اشک شوق تبدیل شود.

ایران در رقابت های مقدماتی با ۵ پیروزی، یک تساوی و دو شکست با ۱۶ امتیاز به عنوان تیم نخست گروه خود راهی جام جهانی شد. نکته جالب کسب ۹ امتیاز از این شانزده امتیاز در سه بازی آخر بود. جایی که امیدها بسیار کم شده بود.

شاگردان کی روش که در دیدارهای اول چندان مطمئن نشان نداده بودند، در سه بازی اخیر خود کاری کردند کارستان. گرفتن شش امتیاز از کره جنوبی و دبل کردن تیمی که چهار سال پیش ایران را از جام جهانی محروم کرد، لذتی فراتر از پاسخ دادن به کری خوانی های نه چندان دوستانه داشت.

ایران پیش از این در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان شرکت کرده بود و با توجه به روند یکی‌درمیان حضور در جام جهانی این بار نوبت ما بود که در بزرگ ترین رویداد فوتبالی جهان در عرصه ملی شرکت کنیم.

مردان آریایی در جام جهانی نتوانسته اند از گروه خود صعود کنند، ایران تنها یک برد در جام جهانی به دست آورده که مقابل آمریکا در سال ۱۹۹۸ به دست آمده است.

با توجه به برگزاری رقابت های مقدماتی در جام جهانی در سایر قاره ها ایران به عنوان سومین تیم راهی جام جهانی ۲۰۱۴ شد. پیش از این ایران، ژاپن و استرالیا صعود خود به جام جهانی را جشن گرفتند.

دیدار حساس تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در هفته پایانی دور انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه مونسوی شهر اولسان آغاز شد.

تیم ملی در این بازی با ترکیب رحمان احمدی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد وارد میدان شد.

– دقیقه یک: پاس بلند و عمقی پژمان منتظری پشت مدافعان کره جنوبی به رضا قوچان‌نژاد رسید اما در حالی که مهاجم ایران با دروازه‌بان کره تک به تک شده بود پرچم آفساید از سوی کمک‌داور بالا رفت.

– دقیقه ۴: اولین کرنر بازی را کره‌ای‌ها روی دروازه تیم ملی ارسال کردند که رحمان احمدی به خوبی این توپ را مهار کرد.

– دقیقه ۶: ووک مهاجم کره جنوبی روی سانتری که از سمت چپ دروازه ایران ارسال شد ضربه سرضرب و محکمی را شلیک کرد که شوت او با اختلافی کمی از بالای دروازه به بیرون رفت تا نخستین موقعیت خطرناک بازی به وجود آمده باشد.

– دقیقه ۱۱: تیم ملی روی یک ضدحمله با چهار نفر به دروازه کره جنوبی نزدیک شد اما پاس عمقی مسعود شجاعی به مجتبی جباری نرسید.

– دقیقه ۱۲: کره‌ای‌ها از سمت چپ دروازه ایران برای سانتر اقدام کردند که توپ بلند آنها از روی سر همه رد شد و از سوی دیگر به اوت رفت.

– دقیقه ۱۳: کره‌ای‌ها یک بار دیگر از سمت چپ دروازه ایران حمله کردند که شوت محکم لی دونگ کوگ که در این بازی کاپیتان تیم میزبان است، به راحتی در دستان رحمان احمدی قرار گرفت.

– دقیقه ۱۸: خطای امیرحسین صادقی روی ووک باعث شد که کره‌ای‌ها پشت محوطه جریمه ایران صاحب یک موقعیت خوب شوند. ضربه ووک که سعی کرد این توپ را مستقیم شلیک کند با اختلاف از کنار دروازه بیرون رفت.

– دقیقه ۲۰: سانتر بلند مدافع کره که از میانه میدان ارسال شده بود با ضربه سر مهاجم این تیم می‌رفت که تبدیل به یک موقعیت خطرناک برای میزبان شود اما رحمان احمدی این توپ را مهار کرد.

– دقیقه ۲۱: بار دیگر تیم میزبان از سمت راست خود روی دروازه ایران سانتر کرد و در حالی که این توپ تبدیل به موقعیتی خطرناک برای کره شده بود و ضربه سون هیونگ مین از بالای دروازه به بیرون رفته بود، داور به نشانه خطا روی امیرحسین صادقی در سوت خود دمید.

– دقیقه ۲۳: شاگردان چوی در ادامه بازی مستقیم توپ بلندی را به پشت محوطه جریمه ایران ارسال کردند که ووک با سینه پاسی را به هم‌بازی خود داد که شوت مهاجم کره با اختلاف فراوان به بیرون رفت.

– دقیقه ۲۶: مسعود شجاعی توپ را در میانه میدان از دست داد و در حالی که قصد داشت اشتباه خود را جبران کند، روی بازیکن کره مرتکب خطا شد. ضربه آزاد کره‌ای‌ها که به تیر دو فرستاده شده بود، سودی برای میزبان نداشت و این توپ هم به بیرون رفت.

– دقیقه ۲۹: تاکتیک ارسال توپ‌های بلند از سوی کره‌ای‌ها ادامه یافت و پس از آنکه بار دیگر مهاجمان میزبان ضربه سر اول را زده بودند، توپ بعدی راه به جایی نبرد.

– دقیقه ۳۵: خسرو حیدری برای نخستین بار در سمت راست زمین استارت زد اما پس از اینکه این توپ به اوت رفت و در یک رفت و برگشت در محوطه جریمه به قوچان نژاد رسید داور به نشانه خطای هند توپ را به کره‌ای‌ها داد.

قطر در دقیقه ۳۸ بازی خود با ازبکستان توانست با زدن گل به میزبان خود معادلات گروه را طور دیگری رقم بزند تا ایران امیدواری بیشتری برای صعود مستقیم به جام جهانی داشته باشد.

دقیقه ۴۰: ایران در میانه میدان صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که اکثر مدافعان سرزن تیم ملی روی این ضربه ایستگاهی به محوطه جریمه کره جنوبی رفتند اما سانتر مسعود شجاعی را مدافعان میزبان برگرداندند و در حالی که روی ضدحمله مهاجم کره در موقعیت تک به تک با رحمان احمدی قرار گرفته بود، فشار خسرو حیدری و دروازه‌بان ایران باعث شد بازیکن کره این موقعیت را از دست دهد و خطری جدی از دروازه ایران دور شود.

دقیقه ۴۵: کره‌ای‌ها بار دیگر سعی داشتند با ارسال توپ‌های مستقیم دروازه ایران را تهدید کنند اما کاری از پیش نبردند.

تیم ملی ایران در نیمه نخست با تاکتیک اتخاذ شده از سوی کارلوس کی‌روش بیشتر به بازی احتیاط آمیز مقابل کره پرداخت و کمتر توانست به دروازه تیم میزبان نزدیک شود.

نیمه دوم

– دقیقه ۴۷: نخستین حمله از سوی کره‌ای‌ها انجام شد که سانتر بلند بازیکن این تیم با اختلاف فراوان از بالای دروازه ایران به بیرون رفت.

– دقیقه ۴۹: توپ‌گیری خوب مسعود شجاعی در میانه میدان قوچان نژاد را در محوطه جریمه کره جنوبی صاحب یک موقعیت خوب کرد اما مهاجم استاندارد لیژ پس از چند ثانیه توپ را گم کرد تا ایران باز هم از خلق موقعیت روی دروازه کره باز مانده باشد.

– دقیقه ۵۲: ایران به وسیله شجاعی در زمین کره جنوبی صاحب توپ بود که این بازیکن در ادامه عملکرد نه چندان مناسب خود در چند بازی گذشته با دادن پاس اشتباه، توپ را از دست داد.

– دقیقه ۵۶: خطای آندرانیک تیموریان در میانه میدان نخستین کارت زرد بازی را برای او به همراه داشت.

– دقیقه ۵۷: سانتر کره‌ای‌ها از سمت چپ دروازه ایران پس از رد شدن از روی سر مهاجم تیم میزبان، به رحمان احمدی رسید که او با سینه خود و به راحتی توپ را کنترل کرد.

– دقیقه ۶۰: پاس عمقی خسرو حیدری برای قوچان نژاد در حالی که در ابتدا در اختیار مدافع کره بود، با اشتباه این بازیکن و تیزهوشی مهاجم ایران به موقعیت تک به تک برای تیم ملی تبدیل شد که قوچان نژاد بار دیگر با موقعیت‌شناسی خود و یک ضربه دقیق و حساب شده ایران را با یک گل پیش انداخت. گل ایران کل نیمکت ایران منفجر کرد. بازیکنان ذخیره به زمین ریختند و شادمانی کردند. چند تن هم پرچم ایران را مقابل هواداران کره ای به رقص در آوردند.

– دقیقه ۶۳: ایران صاحب نخستین ضربه کرنر خود شد که سانتر مسعود شجاعی با ضربه سر مجتبی جباری همراه شد اما این توپ به بیرون رفت.

– دقیقه ۶۶: نخستین تعویض بازی را کره‌ای‌ها انجام دادند و طی آن لی کئون هو به جای جی دونگ وارد زمین شد.

– دقیقه ۶۸: حمله کره‌ای‌ها پس از چند رفت و برگشت در سمت راست دروازه ایران و روی خطایی که مجتبی جباری انجام داد منجر به ضربه ایستگاهی دیگری برای میزبان شد. سانتر کره‌ای‌ها اما با ضربه سر ضعیف مهاجم این تیم راه به جایی نبرد. در همین دقیقه غلامرضا رضایی اولین بازیکن تعویضی ایران بود که به جای خسرو حیدری مصدوم وارد زمین شد.

– دقیقه ۷۰: کره جنوبی با سانتر پشت مدافعان ایران قصد داشت خطرساز شود که عکس‌العمل سریع سید جلال حسینی مهاجم کره را در این صحنه ناکام گذاشت. در برگشت هم ارسال بعدی کره‌ای‌ها نتیجه‌ای در بر نداشت.

– دقیقه ۷۳: حرکت ترکیبی کره‌ای‌ها باز هم منجر به ارسال توپ به روی دروازه شد اما سانتر میزبان با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.

– دقیقه ۷۶: خطای امیرحسین صادقی در گوشه محوطه جریمه ایران تبدیل به موقعیت خطرناکی برای کره جنوبی شد که ارسال بازیکنان این تیم در حالی که به اوت می‌رفت به پای منتظری خورد و مقابل مهاجم کره جنوبی افتاد اما سه ضربه پیاپی مهاجمان کره را رحمان احمدی و مدافعان ایران به خوبی مهار کردند تا خطرناک‌ترین فرصت میزبان از دست برود.

در دیدار همزمان ازبکستان و قطر هم و در حالی که قطری‌ها در پایان نیمه نخست یک بر صفر پیش بودند، تیم میزبان در ۴۵ دقیقه دوم به خود آمد و سه بار گلزنی کرد تا با نتیجه ۳ بر یک پیش بیفتد.

– دقیقه ۸۲: مسعود شجاعی پشت محوطه جریمه ایران مرتکب خطا شد اما این ضربه ایستگاهی با بی‌برنامگی بازیکنان کره از دست رفت. در همین دقیقه احسان حاج صفی به جای شجاعی که کمی دچار مصدومیت هم شده بود وارد زمین شد اما داور چینی به خاطر تاخیر او در خروج از زمین به شجاعی کارت زرد نشان داد.

– دقیقه ۸۵: پاس بلند کره‌ای‌ها پشت محوطه ایران به مهاجم میزبان رسید که شوت محکم لی دونگ گوک با تکل شجاعانه سید جلال حسینی دفع شد.

– دقیقه ۸۶: احسان حاج صفی که تازه نفس بود از سمت چپ استارت زد و در حالی که برای نخستین بار دو مهاجم در محوطه جریمه کره داشتیم، مدافعان میزبان توپ را برگشت دادند.

– دقیقه ۸۸: غلامرضا رضایی با خطای هند ضربه ایستگاهی به کره‌ای‌ها تقدیم کرد که سانتر آن‌ها با ضربه سر خطرناک بازیکن این تیم با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت.

– دقیقه ۲+۹۰: فرزاد حاتمی به جای رضا قوچان نژاد وارد بازی شد.

– دقیقه ۴+۹۰: داور چینی با سوت خود پایان بازی و برتری یک بر صفر تیم ملی فوتبال ایران را بر کره جنوبی اعلام کرد. در بازی همزمان ازبکستان در تاشکند ۵ بر یک قطر را از پیش رو برداشت ولی نتوانست به عنوان تیم دوم گروه نخست رقابت های انتخابی همراه تیم ملی ایران به طور مستقیم راهی جام جهانی شود.

[خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: