UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

معرفی کتاب الف. بابا – نوشته رضا روزبهانی

معرفی کتاب الف. بابا – نوشته رضا روزبهانی

 

در قسمت “معرفی کتاب/معرفی نویسنده” در مجلهء شهرگان،  می کوشیم  آثاری از نویسندگان ایرانی و غیر ایرانی را معرفی کنیم. از آن جهت که قصد این بخش نقد این آثار نیست، در کنار بخشهایی از این آثار، نقد و نظرات دیگر خوانندگان این آثار را در اختیار شما قرار می دهیم.  همچنین در این بخش فرصتی برای خوانندگان و دوست داران این آثار یا نویسندگان فراهم آورده ایم تا بخشی از کتاب معرفی شده را با صدای خود مولف بشنوند.

  • ساره سکوت

———————————————————–

آخرین مجموعه شعر رضا روزبهانی (شاعر، پژوهشگر و ویراستار) با عنوان “الف- بابا” که شامل ۲۲ شعر او در ۷۰صفحه است اخیرا توسط نشر هشت منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران با اقبال خوبی روبه‌رو بوده. در این مجموعه که به شکلی مدرن تدوین شده با اشعاری از او مواجهیم که رویکردهای زبانی در آن‌ها وجه غالب است. از دیگر مولفه‌های مهم این مجموعه می‌توان به معناگریزی، تلاش در فروپاشی فرم و بیگانه‌گردانی استعاره‌ها و تصاویر اشاره کرد. زبان روزبهانی در این مجموعه -در ادامه‌ی شعرهای گذشته‌ی او- زبانی است موجز که علاوه بر دست‌رسی به نشانه‌شناسی زبان ادبیات کلاسیک (و خاصه زبان عرفانی و شطح) کاملا از عناصر واژگانی و معنایی مدرن هم بهره می‌گیرد. با مرور شعرهای این مجموعه با شاعری مواجه هستیم که اصلا در چهارچوب هنرمند اجتماعی نمی‌گنجد. به تعبیری شعرهای روزبهانی شطحیات و انتزاع هنرمندی‌ ست که تمامی جهان را هم به درون خود کشیده و هم در خود می‌جوید. در معنایی با وجود مولفه‌های متعددی چون معناگریزی و فرم‌ستیزی، بیش‌تر  متن‌های این دفتر آبستره‌هایی هستند که در تجرید شاعرشان خلق شده‌اند. جز این‌ها روزبهانی در پاره‌ای از شعرهایش به صورت محدود و البته هدفمندی به تجربه‌ی شعر دیداری هم توجه داشته. همچنین باید به پاساژهای تعدادی شعرها به روی‌دادهایی چون مرگ فروغ فرخزاد و حوادث زندگی دکتر مصدق اشاره کرد. در کنار این روزبهانی در این مجموعه محاکات معدودی با شعرهای مولوی، فروغ و شعرهای دیگر خودش دارد.

شعر هفتم این کتاب را (با عنوان “ب- نخواهد آمد”) با هم می‌خوانیم:

 

تقریبا دوربع و

یک‌ساعت قدیمی شماطه‌دار

با هفتادسال روشنی که نخواهد آمد

تقریبا اندازه‌ی هفتصد موج پروانه‌ای و

پانزده دقیقه شنای کرال از پهلوی تو

که                 دور می‌شوم

دود می‌شوم با تو

تقریبا عین همین آن و دقیقه‌ای که از مکان تو می‌جویم

می‌گویم

عین همین واژه‌های مستی که از بخارات شطح تو می‌لولد

یعنی میانه‌ی نهان دست‌های تو

که فاصله‌ای نمانده

نرسیده

که پر می‌زنم

پرپر می‌زنم…

 

اتفاقی نخواهد افتاده که دست و پایم را گم کرده‌ام.

*‌ * *

شعر را با صدای شاعر بشنویم:

[soundcloud id=’461700276′ comments=’false’]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

ساره سکوت متولد سال ۱۳۶۳ خورشیدی در ایران است. تحصیلات دانشگاهی وی در ایران در رشته کامپیوتر و مهندسی شیمی پتروشیمی به دلیل مهاجرتش از ایران ناتمام ماند. پس از مهاجرت، در شهر تورنتو کانادا تحصیلاتش را در دو رشته دستیاری دندانپزشکی و رشته علوم زیست- پزشکی به پایان رساند. نوشتن شعر را از دوران کودکی شروع کرد و در سال ۱۳۹۴ اولین مجموعه شعرش با نام “چهارده معصومه” از طریق نشر گردون در برلین منتشر شد که با توجه به دسترسی محدود مخاطبین به این کتاب بازتاب خوبی در ایران و افغانستان داشت.

از سال ۲۰۱۲ به همکاری یکی از دوستانش گروه دانشجویی کالچرال ایونتز را در دانشگاه یورک شهر تورنتو تشکیل داد که این گروه به مدت دو سال شب شعر ها و نشست های ادبی متعدد به زبان فارسی در این دانشگاه برگزار کرد. بعد از مدتی، این گروه تحت عنوان جدید “کانون شعر تورنتو” با گروهی از دیگر داوطلبان فعالیت خود را از سر گرفت. از جمله فعالیتهای کانون شعر تورنتو می توان به فلش ماب های کمپین کتابخوانی کانون شعر تورنتو در جشنواره تیرگان تورنتو و همچنین در شهر سن دیگو ،اهدای کتاب کودک به کودکان در جشنواره تیرگان، برگزاری شب شعرهای متعدد ، برنامه کتاب میهمان ، برنامه همکلاسی آنلاین و همچنین نمایشگاه سه روزه کتاب کانون شعر تورنتو اشاره کرد..

ساره هم‌اکنون مسئول صفحه ادبیات مجله شهرگان و کانون شعر تورنتو و مترجم داوطلب برای گروه فمنیسم روزمره است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به ترجمه و زیرنویس ویدیو، تدریس خصوصی زبان عربی و انگلیسی در ایران، همکاری با موسسه حمایت از پناهندگان به عنوان مترجم داوطلب در تورنتو و دیگر فعالیت‌های فرهنگی داوطبانه نام برد. او در شهرها و جلسات متعددی در آمریکا و کانادا شعر اجرایی اجرا کرده است. اشعار اجرایی او با استقبال گسترده ای روبرو شده‌اند. گوشه‌های از برخی اجراهای او را می توانید آنلاین ببینید.

هم اکنون در کشور آمریکا سکونت دارد و دانشجوی آنلاین واحدهای مختلف ادبیات فارسی و فلسفه است که از طریق دانشگاه های معتبر جهان و به صورت انلاین ارائه می گردند. از ساره سکوت اشعار متعددی در کتابها، سایتها و مجلات مختلف در کشورهای ایران ، کانادا، آمریکا ، افغانستان و .. منتشر شده است. او در حال حاضر مشغول نوشتن چند کتاب شعر و داستان است. کتاب دوم او “پیامبر درخت‌ها” در ایران منتظر مجوز چاپ است و احتمالا قبل از سال جدید از طریق نشر هشت منتشر خواهد شد. کتاب سوم او ” مادرکبوترها” در دست بررسی و آماده چاپ است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: